آفرود

آشنایی با آفرود قسمت چهارم

  • لاستیک های مناسب آفرود!

در اینکه یک لاستیک معمولی پاسخگوی نیاز آفرود نوردی تان نخواهد بود جای هیچ شکی نیست. در نتیجه لازم است پیش از اقدام به مجهز کردن خودروی خود اطلاعات کافی در زمینه ی تجهیزات فنی ماشین های ویژه آفرود را بدست آورید.

قطعا یک لاستیک مناسب با کاربری ویژه آفرود، مهم ترین و اساسی ترین فاکتور پس داشتن یک خودروی خوب و قدرتمند است.

لاستیکی که در برابر ناملایمات مسیر انعطاف پذیر بوده و از مقاومت بالایی برخوردار باشد. احتمالا اولین چیزی که پس از مشاهده ی ماشین های عظیم الجسه آفرود نظرمان را جلب می کند، لاستیک ها و تایر های بزرگ و قدرتمند آنهاست که ارتفاع شان نیز بسیار بیشتر از حد معمول عموم تایر هاست. این لاستیک ها ماشین ها را به نوعی زمخت تر می کند، اما می توان گفت بدون آنها دیگر قادر به آفرود نوردی های جذاب و ماجراجویانه نخواهید بود یا دست کم برایتان بسیار بسیار دشوار خواهد شد.

البته لازم به ذکر است فاکتور یک لاستیک مناسب برای آفرود تنها اندازه و جسه ی غول آسای آن نیست، بلکه باید به میزان مناسب و منطبق بودن آن با مسیر توجه داشت. زیرا اینطور به نظر می رسد که افزایش سایز و اندازه ی لاستیک های ماشین های آفرود جز برای جلوگیری از صدمه دیدن کف خودرو و بالا بردن ارتفاع، و جذابیت ظاهری آن برای بخش فنی خودروهای آفرود مزیت دیگری ندارند. در نتیجه نکته ی مهم در انتخاب لاستیک مناسب، سنجیدن قابلیت های آن برای پیمودن مسیر مورد نظر است. در آفرود هر مسیر لاستیک خاص خودش را میطلبد.

نکته ی دیگر در خصوص لاستیک های ویژه ی آفرود که به کیفیت سفرتان کمک خواهد کرد، کم بودن باد تایر ها در بیراهه نوردی هاست! طبیعی ست که این امر ممکن است موجب کاهش شتاب و سرعت خودرو تان شود، و یا میزان سوخت آن را بالا ببرد، اما گفتنی ست راندن در مسیرهایی که خارج از محدوده ی جاده ها یا به عبارتی در بیراهه ها و ناهمواری هاست، اوضاعش فرق می کند! برای رانندگی در مسیرهای صعب العبور شما نیاز دارید تا کمی باد تایرها را پیش از شروع آفرود نوردی تان کاهش دهید. این کار دو پیامد مثبت برایتان در پی خواهد داشت. یکی اینکه به دلیل نرم تر شدن لاستیک ها، انعطاف پذیری آنها در برابر ناهمواری های جاده بیشتر شده، که این هم به نفع ماشین خواهد بود و هم به نفع سرنشین هایش. مورد بعدی اینکه وقتی شما باد لاستیک ها را تا حدی کم می کنید، باعث میشود لاستیک ها چسبندگی و ملایمت بیشتری نسبت به زمین و ناهمواری هایی سطحش پیدا کنند و در نتیجه از تکان ها و فشار های شدید وارد شده به خودرو جلوگیری کرده و گذشتن از مسیر را برایتان آسان تر می کند.

اما نباید فراموش کنیم که کم کردن باد تایر ها حد مشخص و مجازی دارد. و باید توجه داشت تا بیشتر از حد لازم باد تایر ها را کم نکنیم، زیرا کم کردن بیش از حد باد لاستیک ها باعث می شود کلا نتیجه ی عکس بگیرید و قطعا خطرات و آسیب های احتمالی فراوانی برای خودرو و سرنشینان خواهد داشت. چیزی که تقریبا همه در خصوص آن اتفاق نظر دارند این است که بهترین میزان برای باد لاستیک ها، کمی بیشتر از نصف آن است.