جاذبه های ابیانه قسمت دوم

نام ابیانه شکل تغییر یافته ای از گویشی محلی به نام اویانه بوده است.ریشه ی این نام به دو واژه ی وی ( Vi ) به معنی بید و واژه ی ویانه ( Viyaneh) به معنی بیدستان باز می گردد. در زبان محلی نام روستای ابیانه را با گویش محلی این منطقه ویونا ( Viuna )  می خوانند. انتخاب این نام برای این روستا مربوط به گذشته ی این منطقه می شود. زیرا سر تا سر این روستا در گذشته پوشیده از درخت های بید بوده و به بیدستانمعروف بود.

اما به مرور و با گذشت زمان واژه ی ویونا به واژه ی اویانه برای خواندن نام این روستا تغییر کرد و امروز نیز با شکل نهایی اش یعنی ابیانه نامیده می شود.

روایت دیگری نیز در باب وجه تسمیه ی ابیانه وجود دارد که برخی معتقدند این نام در ابتدا ” آب یانه ” بوده است که به شکل فعلی اش در آمده است.

جاذبه های تاریخی روستای ابیانه

ابیانه یکی از اسناد معتبر تاریخی ایران به شمار می آید. با در بر داشتن مکان های ارزشمند تاریخی بسیاری همچون آتشکده ها، قلعه های تاریخی، زیارتگاه ها و مساجد، آسیاب ها و آب انبار ها، خانقاه و کاروانسرا هایی که حالا تبدیل به جاذبه های تاریخی این روستا شده است، یکی از قطب های گردشگری ایران است که در خارج از ایران نیز آوازه ی بسیاری یافته است

1. آتشکده: یکی از قدیمی ترین آثار به جا مانده از دوره ی ساسانی آتشکده های روستای ابیانه است که نمونه و بازمانده ای از معبد های زرتشتیان است. و در گذشته مکانی بود برای برگزاری مراسمات مذهبی و به جا آوردن آیین زیبای زرتشتی.
2. قلعه های تاریخی: ابیانه دارای 3 قلعه ی تاریخی ست که حدودا قدمت آنها به دو قرن پیش و دوره ی یاغی گیری باز میگردد. و نام های به ترتیب قلعه ی پال، قلعه ی هرده، و قلعه ی پاله می باشد.
3. خانقاه ابیانه: بنایی ست که ساخت آن مربوط به زمان شاه عباس صفوی می باشد. این بنا بافتی آجری داشته و با تاق های ضربی شکل و طرح ها و معماری دوره ی صفویان آراسته شده است. خانقاه ابیانه ساختمانی 3 طبقه برای استراحت و آسایش شاهان دوره ی صفوی بوده.
4. آب انبار: آب انبار ها از دیگر جاذبه های دیدنی ابیانه محسوب می شوند که امروزه دیگر از آنها استفاده نمی شود اما یادگار ارزشمندی از پیشینه ی این منطقه است. 4 آب انبار معروف ابیانه عبارتند از: آب انبار میان ده، آب انبار پر زله، پالیزه و پس باغچه. که هر کدام در محله ای جدا واقع شده اند.

 

سوغات ابیانه

اگر به ابیانه سفر کردید، به شما پیشنهاد می شود حتما از لبنیات این روستا بچشید. زیرا دارای لبنیاتی درجه یک و با کیفیت می باشد. از سایر سوغات خوراکی و صنایع دستی این روستا می توان به موارد زیر اشاره داشت:

1. لواشک
2. گردو
3. بادام
4. آلو
5. گلیم های دست بافت
6. قالی های دست بافت
7. زیور آلات تزیینی
8. دیوار کوب های تزیینی