شگفتی های کویر مرنجاب

شگفتی های کویر مرنجاب

  • شگفتی های کویر مرنجاب

ممکن است شما تجربه ی سفرهای طبیعت گردی بسیاری داشته باشید، اما به طور یقین می توان گفت جنس سفر های کویری  خصوصا سفر به کویر مرنجاب با دیگر سفر های طبیعت گردی بسیار متفاوت خواهد بود. کویر مرنجاب یکی از معروف ترین و دیدنی ترین نقاط کویری ایران می باشد که هر ساله از سرتاسر ایران و حتی خارج از ایران برای دیدن و تجربه ی سفر به کویر به آن سفر می کنند.

سفر به کویر مرنجاب با آسمان مملو از ستاره اش در شب و خطوط افق که به زیبایی میان آسمان و زمین پیوند شده اند، آنقدر اسرار آمیز و غافلگیر کننده خواهد بود که پس یکبار دیدنش بارها و بارها به دوباره دیدنش مشتاق خواهید شد.

 

  • موقعیت جغرافیایی و آب و هوایی کویر مرنجاب

کویر مرنجاب در قسمت شمالی شهرستان آران بیدگل، واقع در کاشان، و در استان اصفهان قرار گرفته است.

برای سفر به کویر مرنجاب، اگر از سمت تهران قصد حرکت به مرنجاب را دارید، با ورود به اتوبان قم-تهران و سپس در ادامه اتوبان قم-کاشان مسیرتان آغاز می شود تا به روستای آران بیدگل برسید. پس از رسیدن به روستای آران بیدگل مسیری در حدود 45 کیلومتر تا رسیدن به کویر مرنجاب در پیش خواهید داشت.

ارتفاع کویر مرنجاب از سطح آبهای آزاد اطراف چیزی در حدود 850 متر می باشد.

آب و هوای کویر مرنجاب نیز مانند تقریبا تمامی مناطق کویری ایران روزهای به شدت گرم و داغ و شب هایی سرد دارد. این اختلاف دمایی در شب و روز کاملا در مناطق کویری طبیعی ست. بنابراین به طور کلی بهترین فصول برای سفر به کویر مرنجاب فصول بهار یا پاییز خواهد بود.

 

  • جاذبه های طبیعی، تفریحی و گردشگری کویر مرنجاب

اگر تجربه ی سفر به کویر را داشته باشید، هیچ چیز در کویر دلچسب تر از پیاده روی های شبانه روی دشت های ماسه ای و نشستن زیر طاق آسمان و تماشای ستارگان در آسمان صاف کویر نخواهد بود.

در کنار استفاده از این مناظر لذت بخش، تفریحات دیگری مانند سافاری و آفرود با موتور های چهار چرخ و ماشین های شاسی بلند دو دیفرانسیل، شتر سواری نیز بر روی تل ماسه های کویر مرنجاب منتظرتان خواهد بود.

علاوه بر اینها اگر جز علاقه مندان به طبیعت و زیست بوم های متفاوت باشید، گفتنی ست که کویر مرنجاب یکی از معدود مناطق کویری ای می باشد که در زمینه ی پوشش های گیاهی و جانوری بسیار غنی ست. و می توان گفت دارای تنوع بسیار زیادی در پوشش های گیاهی اش می باشد. به عنوان مثال شما در طبیعت مرنجاب گیاهانی از جمله گز، شور پسند و دم گاوی در کنار هم خواهید دید.

یکی دیگر از مهم ترین جاذبه های طبیعی در کویر مرنجاب، دریاچه ی نمک آران و بیدگل است که در قسمت شمالی شهرستان آران و بیدگل قرار گرفته است. البته لازم به ذکر است که از جهات دیگر نیز به جاذبه های طبیعی دیگری همچون کویر بند ریگ، پارک ملی کویر، دریاچه های نمک حوض سلطان و حوض مره و نیز کویر مسیله منتهی می شود.