شگفتی های جنگل ابر شاهرود

شگفتی های جنگل ابر شاهرود

  • شگفتی های جنگل ابر شاهرود

از نامش هم پیداست که تا چه اندازه حضور در میان میان این جنگل و ایستادن بر دشت هایی که بالاتر از سطح ابرها قرار گرفته اند و تماشای مناظر باور نکردنی اش رویایی و خارق العاده خواهد بود. جنگل ابر شاهرود یکی از دیدنی ترین، زیبا ترین و لطیف ترین مناظر ایران محسوب می شود، که شاید چند روز تجریه ی اقامت در آن چیزی کم از تجربه ی یک رویای به حقیقت تبدیل شده آن هم در دل طبیعت را نداشته باشد.

اگر بخواهیم به شهرت جنگل ابر شاهرود و ویژگی ای که آن را نسبت بسیاری دیگر از دشت ها و جنگل ها متمایز می کند اشاره کنیم، این است که در بسیاری از فصول و ماه های سال این جنگل غرق در مه غلیظی ست که همچون دریایی آبی و آرام دشت و جنگل ابر شاهرود را در آغوش گرفته است و آن را تبدیل به یکی از دنج ترین و آرام ترین نقاط طبیعی ایران کرده است.

  • موقعیت جغرافیایی جنگل ابر شاهرود

جنگل ابر در استان سمنان و در 45 کیلومتری شمال شهرستان شاهرود واقع شده است. که اگر در شهرستان شاهرود به سمت روستای ابر حرکت کنید، به جنگل ابر واقع شده در این روستا خواهید رسید.

وسعت جنگل شاهرود چیزی در حدود 35 هزار هکتار می باشد.

 

  • جاذبه های طبیعی جنگل ابر شاهرود

بی شک یکی از شگفتی های منحصر به فردی که می توان برای جنگل ابر شاهرود در نظر گرفت، پوشش گیاهی و جانوری بسیار کمیاب اش است. جنگل ابر شاهرود جز معدود جنگل هایی ست که در عین حال دارای پوشش های گیاهی و جانوری با تنوع بالا در خود می باشد. که در زیر به آنها اشاره خواهیم کرد:

  • پوشش های گیاهی: گیاه آویشن، شبدر، درخت گیلاس های وحشی،درختان راش و نارون و بلوط، سرخدار، چوبک، اورس، توسکا، دم روباهی و بارانک
  • پوشش جانوری: خوک وحشی، روباه و پلنگ، گرگ، خرگوش، کبوتر جنگلی، کبک، فاخته، خرس قهوه ای، شاهین، شوکا، کرکس و عقاب جنگلی

به دلیل دارا بودن جنگل ابر شاهرود از چنین جاذبه های طبیعی ارزشمند و نایابی، در بهمن ماه 1389 این جنگل را به عنوان 114 امین اثر جامانده ی طبیعی به ثبت میراث طبیعی در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در آوردند. همچنین پس از گذشت چند سال در بهمن سال 1393 جنگل ابر جز مناطق محافظت شده در سازمان محیط زیست نیز ثبت شد.

  • تفریحات و جاذبه های دیدنی جنگل ابر شاهرود

جنگ شاهرود جز آن دسته از مناطقی ست که علاوه بر مقصد، در طول مسیر رسیدن به آن نیز از زیبایی های جاده بی نصیب نخواهید ماند، و این امر لذت سفر را برایتان دو چندان خواهد کرد.

به عنوان مثال اگر پیش از رفتن به روستای ابر، در شهرستان شاهرود توقف کنید می توانید از جاذبه ی طبیعی و تاریخی شاهرود که به دلیل غنی بودن و ارزشمندی آثار تاریخی اش آن را به قاره ی کوچک تشبیه می کنند نیز بهره مند شوید.

یا اگر در شهر بسطام توقف کوتاهی داشته باشید می توانید از آرامگاه شیخ ابولحسن خرقانی که از شعرا و عارفان برجسته ی ایرانی بوده است دیدن نمایید.

از دیگر تفریحانتی که می توانید در جنگل زیبای ابر شاهرود تجربه کنید می توان به کوهنوردی در مسیر رسیدن به جنگل و جنگل نوردی های دلچسب در میان طبیعت بسیار زیبای روستای ابر همراه با هوای مطبوع و صدای پرندگان تجربه کنید اشاره کرد.

اگر به روستا و جنگل ابر شاهرود سفر کردید فراموش نکنید یکی از جذاب ترین تفریحات در این جنگل تجربه ی دوچرخه سواری های گروهی می باشد.

بنابراین به شما پیشنهاد می شود ابزارهای ایمنی مورد استفاده در دوچرخه سواری را همراه خود داشته باشید تا خاطراتتان به لذت بخش ترین شکل ممکن در این جنگل ثبت شوند.