لباس بالدار

پرواز با لباس بالدار

  • پرواز با لباس بالدار Wingsuiting !

می توان گفت پرواز یکی از آرزوهای دیرینه ی بشر است. وسایل زیادی در راستای تحقق یاقتن این رویا از سالهای دور تا کنون اختراع شد. اما نزدیک ترین حالت به آن پرواز با لباس های بالدار یا به زبان انگلیسی Wingsuitوینگ سویت” است. لباس های بالدار یا همان وینگ سویت ها جز اختراعات جدید بشر بوده اند که تقریبا از سال 1990 طراحی و ساخته شدند. و چیزی نگذشت که یکی دیگر از زیر شاخه های ورزش های مهیج هوایی به نام “پرواز با لباس بالدار” یا Wingsuiting

در دنیای ورزش متولد شد. امروزه پرواز با لباس بالدار یکی از مدرن ترین ورزش های سال های اخیر است. که توجه علاقه مندان بسیاری را به خود جلب کرده است.

  • لباس های بالدار پوشش های یک سره ای هستند که تمام فضا های خالی بین دست ها و پاها و حتی فواصل بین این دو را در بر می گیرند. و انسان را تبدیل به پرنده ای می کنند که قادر است بر فراز آسمان پرواز را تجربه کند.

لباس ها بالدار به دلیل شباهت بیش از حدشان به لباس بتمن، و خفاش ها و سنجاب های پرنده، با نام های دیگری همچون لباس های خفاشی، یا سنجاب پرنده ای یا بتمنی بین علاقه مندان به این رشته شهرت دارند.

استقبال از پرواز با لباس های بالدار به قدری زیاد و قابل توجه بوده در تمام این سالها، که نه تنها خیلی زود یکی از تفریحات و ورزش های پر آوازه ی مهیج شد، بلکه حتی وارد عرصه ی رقابت هم شده و چندین سال است که مسابقات و رقابت هایی میان شرکت کنندگان و علاقه مندان این نوع پرواز برگزار می شود. و حتی شرکت نام آشنای “رد بول” RedBull یکی از برگزار کنندگان پر و پا قرص این مسابقات است. این مسابقات معمولا در گروهی شامل 4 شرکت کننده برگزار می شود. به این صورت که هر 4 شرکت کننده نوبتی از هلیکوپتری که در ارتفاع 2286 میتری از زمین قرار دارد به سمت پایین می پرند.

از طرف دیگر، در فاصله های مشخصی از آسمان، دروازه هایی با ارتفاع متفاوت به کمک هلیکوپتر های دیگر در نظر گرفته شده است، که شرکت کنندگان در حین پایین آمدن با گذشتن از مسیری پر پیچ و خمف از میان این دروازه ها یه به اصطلاح “گیت” ها عبور کنند. شرکت کننده ای که موفق شود از در مدت زمان کوتاه تری از تمام گیت ها عبور کند برنده ی مسابقه خواهد بود.

اگر کسی در زمان کوتاه تری نسبت به سایرین به خط پایان مسابقه برسد ولی از تمامی گیت ها نگذشته باشد برنده محسوب نمی شود.

مدیریت مسابقات پرواز با لباس بالدار به این صورت است که در گیت ها و لباس شرکت کنندگان دستگاه های جی پی اس و ردیاب مخصوصی تعبیه شده است، و از طریق مانیتور ها و سیستم های کامپیوتری آنلاین که روی زمین در محل برگزاری مسابقات قرار دارد، نتایج مسابقه و برنده ی نهایی به صورت مستقیم و بلافاصله اعلام می شود.

برای شرکت در چنین مسابقاتی، میبایست از مهارت ها و توانمندی های پرواز بسیاری برخوردار باشید و هود را به تکنیک های خاصی در این زمینه مجهز کرده باشید.

پایان پرواز در ورزش پرواز با لباس بالدار با چتر نجات صورت میگیرد. بدین صورت که دو چتر نجات در لباس های پرواز قرار گرفته، که اگر اولی به میل شخص پرنده باز نشد و عمل نکرد، دومی بصورت اتوماتیک عمل میکند و شخص به آهستگی فرود می آید.