لوژ سواری

آشنایی با لوژ سواری

  • همه چیز درباره ورزش زمستانی مهیج لوژ سواری LUGE

لوژ  LUGE یا لوژ سواری یکی از ورزش های زمستانی بسیار مهیج و جذاب است که حتما در تلویزیون مسابقاتش را دیده اید. لوژ ها در واقع سورتمه هایی هستند با نحوه ی استفاده ی کمی متفاوت. ورزشی که در آن ورزشکار به صورت خوابیده به پشت، روی این سورتمه ها یا تخته های مخصوص لوژ سواری قرار گرفته، دست هایش را در کنار بدنش میگذارد و در یک مسیر مارپیچ یخی سر میخورند. خواستگاه ورزش لوژ سواری را می توان سوییس و کانادا دانست، زیرا هم بیشترین آمار در تعداد شرکت کننده را دارند و هم اکثر مسابقات این رشته در این دو کسور برگزار می شود. لوژ تقریبا در سال 1870 میلادی بود که به عنوان یک ورزش به طور رسمی شناخته شد، و اولین دوره ی مسابقاتش نیز در همان سال 1870 در کشور سوییس برگزار شد. همچنین در سال 1964 نیز برای نخستین بار، حضور در میان ورزش های زمستانی در المپیک را هم تجربه کرد. تخته های لوژ سواری با ظرفیت های تک نفره و دو نفره طراحی شده اند. که تخته های لوژ تک نفره وزنی معادل 21 تا 25 کیلوگرم دارند، و تخته های لوژ دو نفره وزنی حدود 25 تا 30 کیلوگرم. رمز این ورزش زمستانی در این است که لوژ سوار سعی کند تمام وزن خود را به عقب متمایل کرده و به کمک دو قطعه ی فولادی که در قسمت پایینی تخته ی لوژ و زیر کفش هایش تعبیه شده اند، هدایت لوژ و تهادلش را حفظ کند و در مواقع نیاز از آنها به عنوان ترمز استفاده کند. زیرا هیچ وسیله ی خاصی یا حتی ترمزی برای کنترل و هدایت سورتمه های لوژ سواری وجود ندارد.

سرعت لوژ سوار در این ورزش در حدود 130 تا 140 کیلومتر در ساعت است. و می توان گفت لوژ سواری یکی از حساس ترین ورزش ها در زمینه ی قوانین ثبت زمان است. زیرا هر ثانیه در ثبت زمان در این ورزش از اهمیت ویژه ای برخوردار است و در واقع زمان با در نظر گرفتن هزارم ثانیه ثیت می شود. و قانون زمان گیری آن معمولا اینگونه است که در اکثر مسابقات لوژ سواری، ایتدا 4 بار رکورد گیری زمانی انجام می شود و سپس در نهایت اقدام به ثبت می کنند. لوژ سواری در پیست های یخی متناسب با نیازهای این ورزش انجام می گیرد که معمولا طول مسیر در این پیست ها به 1000 متر می رسد و دارای 12 پیچ نسبتا تند است.

سرعت زیاد این ورزش، و عدم کنترل و هدایت لوژ توسط لوژ سوار، آنرا به یکی از پر ریسک ترین و پر خطر ترین ورزش های زمستانی تبدیل می کند. اما وجود همه ی این احتمالات نیز نتوانسته از طرفداران و علاقه مندان این ورزش مهیج و جذاب بکاهد و مانع شرکت دوستدارانش در این رشته ی ورزشی شود. از جمله تجهیزاتی که برای لوژ سواری به آن نیاز دارید می توان به ابتدا یک سورتمه یا تخته ی لوژ، بنا به ظرفیت دلخواهتان اشاره کرد و سپس یک لباس یکسره ی مناسب برای لوژ سواری و همچنین کفش های مخصوصش و مهم تر از همه ی اینها کلاه ایمنی لوژ سواری که یک شیشه ی مخصوص هم برای محافظت از کل صورتتان دارد. و می توان گفت بدون آن حتی فکر لوژ سواری را هم نباید بکنید.