کوچ سرفینگ

کوچ سرفینگ

دانستنی های کوچ سرفینگ CouchSurfing

کوچ سرفینگ یا املای لاتین آن CouchSurfing واژه ایست که امروزه میان علاقه مندان به سفر و گردشگران حرفه ای در تمام دنیا بسیار پرآوازه شده است. اگر بخواهیم کوچ سرفینگ CouchSurfing را برایتان به طور مختصر اما با مفهوم کلی اش شرح دهیم، بهتر است اینگونه بیان شود که کوچ سرفینگ در واقع نوعی “مهمان نوازی رایگان” است.

کوچ سرفینگ در واقع نام یک شبکه اجتماعی بسیار وسیع است که با تشکیل گروهی از علاقه مندان به سفر و گردشگری این امکان را برای توریست ها در سراسر دنیا فراهم آورده است تا به هر نقطه از جهان که می خواهند سفر کنند و میزبان خود را در آن نقطه، در آن شهر یا کشور داشته باشند. بدیهی ست که پس از گذشت مدت کوتاهی از افتتاح این ایده خلاقانه در سال 2004 و در صنعت توریسم و گردشگری، کوچ سرفینگ با استقبال فراوانی از سوی گردشگران رو به رو شد. زیرا روش های هیجان انگیز و ارزان تری را برای سفر به دور دنیا به گردشگران و علاقه مندان به سفر نشان می داد.

و جالب است بدانید شبکه اجتماعی کوچ سرفینگ CouchSurfing با در اختیار داشتن بیش از 3 میلیون عضو از 246 کشور از سرتاسر دنیا، این امکان را برای توریست ها و میزبانان از هر نقطه ای از جهان فراهم آورده است تا بتوانند در محیطی بسیار مطمئن اقدام به برقراری ارتباط و هماهنگی های لازم برای سفری که در پیش دارند با یکدیگر نمایند.

 

چگونه عضو کوچ سرفینگ باشیم؟

شاید شما هم دلتان بخواهد تجربه این را داشته باشید که در یک سفر پرماجرا و خاطره انگیز به جای اقامت در هتل ها، میزبان محلی خود را در نقطه مورد نظر خود در یک گوشه از دنیا داشته باشید و یا اینکه تجربه اقامت دادن و میزبانی از گردشگری از یک گوشه دیگر جهان در کنج منزلتان باشید. بنابراین اولین اقدام شما ثبت نام در سایت جهانی کوچ سرفینگ CouchSurfing می باشد. ثبت نام در این سایت برای عموم آزاد و کاملا رایگان است.

در هر کجای دنیا که باشید می توانید در این گروه فعال و پر هیجان گردشگری ثبت نام نمایید و با ذکر محل سکونت خود ( کشور و شهر محل زندگی تان ) و امکاناتی که قادر به ارائه آن به گردشگران هستید اعلام آمادگی برای میزبانی نمایید.

این امکانات بسته به میل و علاقه خودتان می تواند شامل مواردی نظیر:

  • فراهم نمودن محل اقامت گردشگران و جای خواب
  • تهیه غذا برای گردشگران
  • دادن امکاناتی نظیر حوله تمیز و سایر امکانات رفاهی
  • در نظر گرفتن زمان هایی برای راهنمای گردشگری شدن و آشنا ساختن آنها با نقاط دیدنی محلی

چرا کوچ سرفینگ روشی به صرفه و هیجان انگیز برای سفر است؟

تصور کنید سفر شما با هواپیما به مقصدی مشخص و هتلی از پیش تعیین شده است. شما در چنین سفری درست است که تجربه ای لذت بخش و راحت خواهید داشت. اما به راستی تا چه اندازه با فرهنگ آن شهر یا کشور یا مردمانش در ارتباطی مستقیم خواهید بود تا بتوانید خاطره ای پر بار از دل آن شهر با خود ببرید؟ اما این را در نظر داشته باشید که در این بین بسیاری از علاقه مندان به سفر مایلند سفری عجیب و غریب تر و پر ماجرا تر را تجربه کنند. سفری که می توان در طول آن با فرهنگ و آدمها به طور مستقیم درآمیخت و تجربیاتی منحصر به فرد و فراموش نشدنی کسب کرد.

هم صحبتی با آدمها و داستانهای جدیدشان، اقامت های کوتاه با میزبانانی که تا کنون ندیده اید اما به مهربانی خانه شان را برایتان محیطی امن برای اقامت و استراحت می کنند، دوستی هایی که حاصل آشنایی هزاران آدم از نقاط گوناگون دنیا می باشد، همه و همه هیجان ها و مزایایی از سفر به سبک کوچ سرفینگ می باشد که در کنار هزینه مقرون به صرفه و ارزان تر این نوع از سفرها در انتظار گردشگران خواهد بود.

بهترین ماشین های آفرود

بهترین ماشین های آفرود

بهترین ماشین های آفرود

امروزه جوانان زیادی به سمت ورزش های هیجانی متمایل شده اند به طوریکه اغلب آن ها حتی حاضرند با پرداخت هزینه های گزاف در این رشته های ورزشی فعالیت کنند. آفرود نام رشته ی ورزشی است که به تازگی در ایران نیز هواداران زیادی پیدا کرده و تمرکز و دانش بالایی را می طلبد. در ذیل به معرفی این رشته خواهیم پرداخت.

آفرود چیست؟

به رانندگی در شرایط بسیار سخت و خارج از جاده های هموار آفرود می گویند. این فعالیت ورزشی نیاز به یک ماشین پر قدرت با توان رقابتی بالا دارد تا بتواند از مسیر های سخت و صعب العبور گذر کند. علاوه بر ماشین، آفرود تنها رشته ورزشی است که دانش فنی رانندگی افراد را محک زده و نیاز به تمرکز و دقت بالایی دارد. از آنجا که ورزش آفرود به تازگی مورد استقبال بسیاری از جوانان قرار گرفته است، می بایست بهترین ماشین های آفرود نیز معرفی گردد تا انتخاب آن به فرد در موفقیت این رشته ورزشی کمک کند.

تویوتا لندکروز

یکی از بهترین ماشین هایی که در آفرود موفق خواهد شد، تویوتا لندکروز است. برخی از کارشناسان این ماشین شاسی بلند و قدرتمند را غول جاده های سخت می دانند. برای انجام ورزش آفرود شاید بهترین ماشین تویوتا لندکروز باشد که از زمان اولین تولید آن تا به امروز بر کیفیت آن افزوده شده و می تواند بهترین گزینه ی انتخابی برای آفرود باشد.

مدل های متنوعی از تویوتا لندکروز در ایران وجود دارد که برای آفرود سواری مناسب بوده و در صورتی که از لحاظ فنی ایرادی نداشته باشند می توانند بهترین و با کیفیت ترین باشند.

جیپ

همانطور که می دانید در قدیم از جیپ به عنوان ماشین صحرا گرد یاد می کردند و این نام هنوز هم روی این ماشین باقی مانده است. جیپ ها در دو نوع رو باز و بسته در بازار یافت می شوند و با گذشت زمان آپشن های مختلفی به جیپ توسط شرکت تولید کننده آن افزوده شده است. جیپ ها ماشین های دو سلندری هستند که با شاسی بلند و چرخ های عریض، قدرت عبور از جاده های سخت و باریک را دارا خواهند بود.

تویوتا

از جمله ماشین های مدرن امروز که برای آفرود سواری تولید و به بازار عرضه گشته است تویوتا می باشد. این ماشین با داشتن قابلیت انعطاف فنر ها می تواند تکان های مختلف را مهار کرده و جزوی از بهترین گزینه ها برای آفرود سواری باشد. تویوتا همچنین رکورد دار کمترین زمان برای رسیدن به سرعت های بالاست و قدرت فوق العادی در جاده های شنی و کویر به نمایش گذاشته است.

نیسان

نیسان یکی از مدل های ماشین آفرود می باشد که در شکل های مختلف وارد بازار می شود. نیسان معمولا به یک ماشین صحرایی شهرت دارد که قابلیت های منحصر به فردی را در آفرود اجرا می کند. این مدل از ماشین با وجود کیفیت فوق العاده، در جاده های ناهموار مصرف سوخت بالایی داشته و به همین دلیل تعداد معدودی از افراد که به قابلیت های این مدل اعتماد دارند، خواستار خرید آن می باشند.

بهترین ماشین های آفرود تولید شده در دنیا اگرچه متنوع و زیاد هستند اما تعداد کمی از آن ها به ایران وارد شده اند. انتخاب هر کدام از این ماشین ها بر اساس سلیقه، موتور و شاسی آن توسط افراد می باشد و به مسیر آفرود نیز بستگی خواهد داشت.

قطاب

سوغات یزد قسمت اول

شهر بادگیرهای بلند، عروس شهرهای کویری ایران تنها برخی از القابی هستند که برای شهر زیبای یزد در نظر گرفته شده‌اند. افرادی که علاقه‌مند هستند شب‌های پرستاره کویر را تماشا کنند و از یک شهر سنتی با جاذبه‌های تاریخی متفاوت بازدید به عمل بیاورند به این شهر رویایی سفر می‌کنند و سوغات یزد را برای دیگر دوستان خود نیز به همراه میبرند.
بهترین و جذاب‌ترین سوغات یزد برای افرادی که سفری به این شهر در پیش رو دارند در ادامه معرفی شده‌اند. شهر یزد همانند جواهری زیبا در دل کویر می‌درخشد. این شهر که سرزمین خورشید تابان است به نام عروس کویر و شهر بادگیرها نیز شناخته می‌شود و توریست‌هایی از سر تا سر ایران و جهان هر ساله برای تماشای زیبایی‌ها و آثار باستانی این خطه با تور یزد همسفر می‌شوند. با ما همراه باشید و با سوغات یزد بیشتر آشنا شوید.
حلوا ارده اردکان خاص‌ترین سوغات یزد
همانگونه که هر شهر از کشور پهناور ایران سوغات مخصوص به خود را دارد، سوغات یزد نیز به نوبه خود خاص و منحصر به فرد هستند. حلوا ارده اردکان مشهورترین سوغات این شهر کویری است. ساکنین اردکان یزد برای تهیه این خوراکی شیرین و خوشمزه از کنجد، شکر، ارده، گلوکز مایع، سفیده تخم مرغ و… استفاده کرده و هنوز با استفاده از روش سنتی این خوراکی را آماده می‌کنند. به همین دلیل با وجود این که حلوا ارده توسط کارخانه‌های زیادی تولید می‌شود، هنوز هم حلوا ارده یزد بیشترین محبوبیت را در کل کشور دارد و توریست‌ها این محصول را به عنوان یک سوغات ویژه همراه خود می‌برند.

کیک یزدی
کیک یزدی همان‌طور که از نام آن مشخص است یکی از سوغات یزد است که امروزه در کل کشور توسط شیرینی فروشی‌ها طبخ می‌شود و برای مراسم‌های مذهبی مختلف از آن استفاده می‌کنند. یزدی‌های برای پخت این کیک خوشمزه که بافتی نرم و لطیف دارد از آرد، روغن مایع، شکر، پودر هل و تخم مرغ استفاده می‌کنند. امتحان کردن طعم کیک یزدی در زادگاه آن حس و حالی دیگر دارد. همچنین برای این که توشه‌ای را به عنوان سوغات همراه ببرید و دیگران را نیز در لذت سفر سهیم کنید، به شما پیشنهاد می‌کنیم کیک یزدی را حتماً در خاطر داشته باشید.

باقلوا یزدی
باقلوا تنها شیرینی است که نه تنها در شهرهای مختلف ایران مانند قزوین، تبریز و یزد ارائه می‌شود، بلکه کشورهای آسیایی مانند ترکیه، روسیه، یونان و قفقاز نیز باقلوای مخصوص به خود را دارند. باقلوا که یکی از خوشمزه‌ترین و مقوی‌ترین سوغات یزد به حساب می‌آید، مطابق دستورالعملی ویژه که تنها متعلق به ساکنین این منطقه است تهیه می‌شود. یزدی‌ها برای تهیه این شیرینی از عسل، بیکینگ پودر، پودر قند، زرده تخم مرغ، روغن، بادام، مغز پسته، گلاب و… استفاده می‌کنند. اگر علاقه‌مند هستید که یک سوغات متفاوت را برای نوشیدن چای عصرگاهی همراه خود ببرید، باقلوای یزدی بهترین گزینه محسوب می‌شود. این شیرینی خوشمزه را می‌توانید در شیرینی فروشی‌هایی که در اطراف میدان امیر چخماق وجود دارند پیدا کنید.

قطاب یزد
قطاب نیز یکی از معروف‌ترین سوغات یزد به حساب می‌آید و توریست‌های زیادی این شیرینی خاص را به عنوان توشه سفرشان به همراه می‌برند. قطاب از دو قسمت بیرونی و درونی تشکیل شده است. لایه بیرونی این شیرینی را نوعی خمیر شیرین تشکیل می‌دهد که شامل آرد، شیر، تخم مرغ است و مغز قطاب که درون آن پنهان شده از هل و پودر بادام و پودر قند تهیه می‌شود.
برای تهیه قطاب مغز را درون خمیر قرار داده و اطراف آن را به یکدیگر می‌چسبانند، سپس خمیر را در روغن فراوان سرخ کرده و درون پودر قند می‌غلتانند. این شیرینی متفاوت در رده سوغاتی‌های صادراتی یزد نیز قرار می‌گیرد.
مشهورترین تولید کننده قطاب یزد حاج خلیفه علی رهبر است که در سال 1295 فعالیت خود را در زمینه تولید انواع شیرینی در این شهر آغاز کرده است و هم اکنون نیز شعبه‌های مختلف شیرینی فروشی‌هایی که متعلق به این شخص هستند در گوشه و کنار شهر به چشم می‌خورند.

دیگر سوغات یزد در مقاله دوم که در این باره نوشته شده معرفی شده‌اند، برای آشنایی بیشتر با سوغات این خطه به شما توصیه می‌کنیم مقاله دوم را نیز مطالعه نمایید.

گربر

معرفی برند گربر

لوازم کوهنوردی و کمپینگ گربر

معرفی برند گربر:

کمپانی گربر در سال 1939 میلادی در ایالت پورتلند آمریکا توسط توسط جوزف گربر تاسیس شد. تولیدات این شرکت شامل وسایل و لوازم مورد نیاز در کوهنوردی و گردشگری می شود. این کمپانی در ابتدای فعالیت خود به تولید چاقو پرداخت. طوری که چاقوهای برند گربر از بهترین های آمریکا و جهان می باشند.

جوزف گربر شرکتش را چنین توصیف کرده است: تیغه افسانه ای گربر (چاقوی گربر)، یعنی تولد یک سرمایه گذاری، که به یک کسب و کار بزرگ تبدیل خواهد شد.

طراحی محصولات گربر صرفاً در ایالات پورتلند آمریکا انجام می گیرد اما ساخت محصولا گربر، علاوه بر آمریکا در کشورهای تایوان و چین نیز تولید می شود. شرکت گربر در سال ۱۹۸۷میلادی توسط کمپانی فنلاندی فیسکارس خریداری شد.

این کمپانی در ادامه فعالیت خود محصولات دیگری نیز به چرخه تولیدات خود اضافه کرد که شامل چاقوی گربر تیغه ثابت، چاقوی تاشو، چاقوی شکاری، چاقوی تاکتیکال، چاقوی بقا، چاقوی شکاری، چاقوهای بزرگ ماچت، اره، تبر، چراغ پیشانی، چراغ قوه، سوت، قطب نما، غلاف، ابزارهای متنوع چندکاره و تاکتیکال، کلاه، تی شرت، ژاکت و … می باشد.

معرفی و ویژگی های چاقو گربر:

ایده اولیه تولید چاقو توسط جوزف گربر از آنجایی شکل گرفت که یک مجموعه چاقو به عنوان کادو تولد به وی هدیه داده شده بود که این ایده بعدها تبدیل به یک بیزنس بزرگ گردیده است. جذابیت و کیفیت بالا چاقوهای کمپانی گربر امروزه آنها را به بزرگترین تولیدی چاقو در سطح بین المللی برای استفاده در کوهنوردی و گردشگری کرده است.

جنس تیغه فولادی چاقو گربر از جنس استیل با کیفیت بسیار بالا می باشد. تیغه این چاقو دارای رنگی مات و کیفیت آن در هنگام استفاده بسیار محکم و قوی می باشد که در مواقع گوناگون می توان از آن استفاده کرد.

دسته چاقو گربر از نوعی پی وی سی که فوق العاده محکم و در کنار آن بسیار نرم و راحت در دست می باشد. جنس منحصر به فرد این چاقو باعث چسبندگی بالا در دستان می شود. برآمدگی های کوچکی که روی چاقو برگر قرار دارد موجب می شود چسبندگی آن را به دست افزایش دهد و از تعرق دست نیز جلوگیری کند. جنس استفاده شده در دسته چاقو به گونه ای است که در شرایط بسیار مرطوب و خیلی خشک نیز، آسیبی نمی بیند. برای محافظت از تیغه چاقو گربر نوعی غلاف برزنتی با کیفیت بالا تعبیه شده است.

معرفی و ویژگی های تبر گربر:

از دیگر محصولات پر طرفدار کمپانی گربر تبر می باشد. این نوع محصول علاوه بر کاربرد آن به عنوان تبر کاربردهای دیگری مانند ساخت پناهگاه، بریدن گوشت در هنگام شکار، محکم کردن میخ های چادر کمپینگ و غیره را داراست. این نوع تبر وسیله ای مناسب برای کوهنوردی و شکار و کمپینگ به شمار می آید.

تبر گربر دارای تیغه و بدنه ای از جنس فولاد بسیار محکم می باشد که با ترکیبی از کربن استحکام آن افزایش یافته است. همچنین نوع فولاد به کار رفته در این تبر ضد زنگ می باشد. در حالی که تبر کمپانی گربر فوق العاده سبک می باشد اما به هیچ عنوان لبه های آن خم نمی شود و در برابر ضربات محکم و سنگین مقاوم است.

همچنین این نوع تبر دارای روکش محافظ ویژه ای جهت نگهداری و حمل تبر بر روی کمر در هنگام کوهنوردی و گردشگری می باشد.

 

بالن

معرفی ورزش های هوایی قسمت اول

  • ورزش های هوایی!

یکی از دسته بندی های جدیدی که امروزه در دنیای ورزشی زیاد نام آن را می شنویم، ورزش های هوایی هستند.

ورزش های هوایی زیر شاخه ای نوپا و تازه وارد به عرصه ی ورزش کشور مان هستند که با دنیای مملو از هیجان شان حس ماجراجویی و تجربه ی این هیجانات را در بسیاری از جوانان تحریک کرده و آنها را از علاقه مندان و طرفداران پر و پا قرص خود ساخته اند. به طوری که امروزه ورزش های هوایی در ایران کاملا شناخته شده و طرفداران خودش را پیدا کرده و به جز جنبه ی تفریحی، جنبه ی حرفه ای نیز کسب کرده و حتی این طور به نظر می رسد که آینده ی بسیار روشنی در انتظار اهالی این گروه از ورزش هاست. البته ناگفته نماند که این گروه از ورزش ها با این سطح از هیجانات جنبه های نمایشی بسیاری نیز دارند.

درست است که سن ورزش های هوایی در ایران شاید به بیست سال هم نرسد، اما این ورزش سابقه ای طولانی و پر آوازه در دنیا به خصوص در آمریکا و اروپا و همچنین در کشور های آسیای شرقی دارد. در ایران ورزش های هوایی اولین بار توسط دو نفر به نام های : آقای حسن جعفری و آقای جعفر انصاری پایه گذاری شدند و به عنوان زیر مجموعه ای از گروه ورزش های کوهنوردی قرار گرفتند و کم کم شروع به فعالیت کردند.

 

ورزش های هوایی شامل  زیر رده های زیر می شوند:

 

  • سقوط آزاد Parachuting
  • پاراگلایدینگ Paragliding
  • کایت سواری Hanggliding
  • پرواز با بالن Hot Air Balone
  • بانجی جامپینگ Banjo Jumping
  • کایتینگ Kite Surfing
  • هواپیما های تفریحی Airplane
  • پرواز با گلایدر Gliding

که مورد به مورد به آنها خواهیم پرداخت.

 

سقوط آزاد یا  !Parachuting

شاید اگر قبل تر ها نام چتر بازی را می شنیدید، فقط و فقط به یاد نظامیان و مانوور هایشان می افتادید. اما امروزه چتر بازی یا حرکات ورزشی ای نظیر سقوط آزاد تنها محدود به ارتش و نظام نیست. بلکه به صورت یک شاخه ی ورزشی مجزا و پر هیجان دارای طرفداران خاص خودش است و شکلی همگانی به خود گرفته. حتی خوشبختانه محدودیت جنسیتی نیز ندارد. و هم برای بانوان و هم آقایان امکان پذیر است. کما اینکه امروزه شاهد  شرکت کنندگان خانم بسیاری در ورزش های هوایی مانند همین سقوط آزاد و چتر بازی بوده ایم که چه به صورت تفریحی و چه به صورت حرفه ای در این زمینه حرفی برای گفتن دارند.

همان طور که قبلا با شما در میان گذاشتیم، ورزش های هوایی جنبه های نمایشی بسیاری نیز دارند. و حتما چتر بازان و سقوط آزاد کنندگان بسیاری را با هنر های نمایشی شان در حال پرش دیده اید که با حرکات هماهنگ و آکروباتیک در پرش های جمعی و یا به صورت انفرادی، پرش را برای خودشان و بینندگان هیجان انگیز تر و تماشایی تر می کنند.

لازم به ذکر است چتر بازی و سقوط آزاد، با وجود سباهت های عمده شان اما دو شاخه ی متفاوت از هم هستند. و در عمل دو شکل مختلف دارند. در چتر بازی پس از گذشت تنها چند ثانیه از پرش از هواپیما، چتر باز قلاب چتر را می کشد و چتر باز می شود. اما در سقوط آزاد که اولا چتر باز از ارتفاع بیشتری در مقایسه با چتر بازی میپرد، و دوما اینکه پس از پرش مسافت نسبتا زیادی را بدون چتر سقوط می کنند و وقتی به فاصله ی مشخصی از زمین رسیدند چتر را باز میکنند.

لباس بالدار

پرواز با لباس بالدار

  • پرواز با لباس بالدار Wingsuiting !

می توان گفت پرواز یکی از آرزوهای دیرینه ی بشر است. وسایل زیادی در راستای تحقق یاقتن این رویا از سالهای دور تا کنون اختراع شد. اما نزدیک ترین حالت به آن پرواز با لباس های بالدار یا به زبان انگلیسی Wingsuitوینگ سویت” است. لباس های بالدار یا همان وینگ سویت ها جز اختراعات جدید بشر بوده اند که تقریبا از سال 1990 طراحی و ساخته شدند. و چیزی نگذشت که یکی دیگر از زیر شاخه های ورزش های مهیج هوایی به نام “پرواز با لباس بالدار” یا Wingsuiting

در دنیای ورزش متولد شد. امروزه پرواز با لباس بالدار یکی از مدرن ترین ورزش های سال های اخیر است. که توجه علاقه مندان بسیاری را به خود جلب کرده است.

  • لباس های بالدار پوشش های یک سره ای هستند که تمام فضا های خالی بین دست ها و پاها و حتی فواصل بین این دو را در بر می گیرند. و انسان را تبدیل به پرنده ای می کنند که قادر است بر فراز آسمان پرواز را تجربه کند.

لباس ها بالدار به دلیل شباهت بیش از حدشان به لباس بتمن، و خفاش ها و سنجاب های پرنده، با نام های دیگری همچون لباس های خفاشی، یا سنجاب پرنده ای یا بتمنی بین علاقه مندان به این رشته شهرت دارند.

استقبال از پرواز با لباس های بالدار به قدری زیاد و قابل توجه بوده در تمام این سالها، که نه تنها خیلی زود یکی از تفریحات و ورزش های پر آوازه ی مهیج شد، بلکه حتی وارد عرصه ی رقابت هم شده و چندین سال است که مسابقات و رقابت هایی میان شرکت کنندگان و علاقه مندان این نوع پرواز برگزار می شود. و حتی شرکت نام آشنای “رد بول” RedBull یکی از برگزار کنندگان پر و پا قرص این مسابقات است. این مسابقات معمولا در گروهی شامل 4 شرکت کننده برگزار می شود. به این صورت که هر 4 شرکت کننده نوبتی از هلیکوپتری که در ارتفاع 2286 میتری از زمین قرار دارد به سمت پایین می پرند.

از طرف دیگر، در فاصله های مشخصی از آسمان، دروازه هایی با ارتفاع متفاوت به کمک هلیکوپتر های دیگر در نظر گرفته شده است، که شرکت کنندگان در حین پایین آمدن با گذشتن از مسیری پر پیچ و خمف از میان این دروازه ها یه به اصطلاح “گیت” ها عبور کنند. شرکت کننده ای که موفق شود از در مدت زمان کوتاه تری از تمام گیت ها عبور کند برنده ی مسابقه خواهد بود.

اگر کسی در زمان کوتاه تری نسبت به سایرین به خط پایان مسابقه برسد ولی از تمامی گیت ها نگذشته باشد برنده محسوب نمی شود.

مدیریت مسابقات پرواز با لباس بالدار به این صورت است که در گیت ها و لباس شرکت کنندگان دستگاه های جی پی اس و ردیاب مخصوصی تعبیه شده است، و از طریق مانیتور ها و سیستم های کامپیوتری آنلاین که روی زمین در محل برگزاری مسابقات قرار دارد، نتایج مسابقه و برنده ی نهایی به صورت مستقیم و بلافاصله اعلام می شود.

برای شرکت در چنین مسابقاتی، میبایست از مهارت ها و توانمندی های پرواز بسیاری برخوردار باشید و هود را به تکنیک های خاصی در این زمینه مجهز کرده باشید.

پایان پرواز در ورزش پرواز با لباس بالدار با چتر نجات صورت میگیرد. بدین صورت که دو چتر نجات در لباس های پرواز قرار گرفته، که اگر اولی به میل شخص پرنده باز نشد و عمل نکرد، دومی بصورت اتوماتیک عمل میکند و شخص به آهستگی فرود می آید.

کایت سواری

معرفی ورزش های هوایی قسمت سوم

  • کایت سواری Hang Gliding !

 

یکی دیگر از زیر شاخه های ورزش های هوایی، فعالیت تفریحی – ورزشی هیجان انگیز کایت سواری ( Hang Gliding ) است.

شروع طراحی و ساخت کایت ها به حدودا اواخر قرن 6 میلادی بر میگردد. زمانی که برای اولین بار چینی ها شروع به ساخت شبه کایت هایی کردند که قادر به تحمل  یک انسان با وزن متوسط بودند. اما کایت های ابتدایی از ایمنی کافی برخوردار نبودند، بنابراین در آزمایش های اولیه با شکست مواجه شدند. بعد ها نخستین پله های پیشرفت در زمینه ی کایت سازی، در سال 1880 توسط یک مهندس آلمانی صورت گرفت که اولین فردی بود که توانست با یک وسیله ی بدون موتور پرواز را تجربه کند. از آن پس طراحی و ساخت کایت ها روند پیشرفت صعودی در پیش گرفتند تا به کایت های مدرن امروزی رسیدیم.

کایت KITE  یک بال بزرگ است با چهارچوبی ساده ولی مقاوم و مستحکم. جنس بال کایت ها همانند گلایدر ها از نوعی پارچه با وزن سبک و کیفیتی با دوام است. در واقع کایت برای خلبانش حکم بال پرندگان را دارد. و خلبان به صورت آویزان در زیر بال کایت قرار گرفته و میبایست با حرکت بدن خود کایت را کنترل کند و در مواقع لازم آن را تغییر جهت دهد. برای شروع به حرکت با کایت، خلبانش باید در جهت باد در سطحی که دارای سراشیبی ست حرکت کرده و با کایت بر جریان باد سوار شود.

شما در زیر کایت میله ای مثلثی شکل خواهید دید که نامش میله ی کنترل است. که خلبان با در دست گرفتن آن و حاکم شدن بر آن نی تواند تسلط بیشتری روی حرکات کایت داشته باشد. قبل از سوار شدن به کایت خلبان باید خود را به لباس مخصوص پرواز، کلاه ایمنی، پوتین و دستکش مخصوص مجهز کرده باشد تا مسایل ایمنی و امنیتی برایش حفظ شود. حتی داشتن چتر نجات نیز گزینه ایست که بسیار توصیه می شود.

 

  • پرواز با بالن Hot Air Balloon !

یکی دیگر از نمونه های ورزش های هوایی و هواگرد ها بالون است. که امروزه اسم آن را میان ورزش های مهیج، تحت عنوان پرواز با بالون می بینید. بالون به دلیل حالت شناوری اش در هوا معلق می ماند و به کمک نیروی باد در هوا جا به جا شده و به حرکت در می آید. بالون ها از 4 قسمت تشکیل می شوند: محفظه، گردنه، سبد و مشعل گازی. اولین بالون های هوای گرم را برادران مون گلفیه در سال 1783 ساختند که تنها ظرفیت حمل یک نفر را داشتند. در ابتدا بالون ها کاربرد نظامی داشتند و به شکلی که امروزه در دنیای ورزش و تفریحات هیجان انگیز از آنها استفاده می شوند نبودند.

جنس بالون ها از پارچه های مقاوم و ضد آب است. حمل و جا به جایی آن برایتان بسیار آسان خواهد بود، زیرا که درون محفظه ی کوچکی تا شده و به راحتی در صندوق ماشینتان جا خواهد شد.کنترل حرکت بالون با جهت باد تنظیم می شود و تنها کنترل خلبان روی آن این است که با تغییر ارتفاع بالون، بیشترین استفاده را از باد در جهت حرکت بالون کند. در پاره ای از مواقع از بالون برای فیلم برداری های هوایی و بررسی های هواشناسی نیز استفاده می شود. اما امروزه بیشترین کاربرد بالون ها در راستای فعالیت های تفریحی یا ورزشی است. و حتی در بسیاری از مناطق نیز جاذبه های توریستی ایجاد کرده است. و از سراسر دنیا در برخی از کشورها علاقه مندان در جشنواره های بالون برای رقابت با هم، گرد هم می آیند و با قوانین و آیین خاص خودشان مسابقاتشان را برگزار می کنند.

انواع گره طناب

انواع گره طناب

انواع گره طناب و کاربرد آنها

اغلب کوهنوردان از انواع گره برای صعود خود استفاده کرده و می توانند با ایجاد گره های مشخص در طناب ایمنی خود را بالا ببرند. در واقع این گره ها هستند که طناب را بین کوهنورد و دیواره ی کوه متصل و مانع از سقوط آن ها می گردند. نکته ای که در گره های کوهنوردی باید رعایت شود شناخت انواع گره و کاربرد آن هاست. زیرا که اغلب گره ها می بایست در جای مناسبی استفاده شوند تا از استحکام طناب کم نشود و مقاومت آن نسبت به ضربه کاهش نیابد. در ذیل به معرفی چند گره پر اهمیت در کوهنوردی خواهیم پرداخت.

گره هشت

در این گره که برای متصل شدن طناب به کارابین یا کوهنورد استفاده می شود گره به صورت هشت زده خواهد شد. گره هشت یک لا به روش زیر زده می شود.

نوع دیگری از گره های هشت، گره هشت تعقیب است که برای اتصال طناب به صندلی استفاده شده و به گونه ای ایجاد می شود که گره به یک حلقه بسته متصل شده و باید به خوبی به صندلی کوهنورد متصل گردد. گره های هشت معمولا جزو کاربردی ترین گره ها در کوهنوردی به حساب می آیند.

گره هشت خرگوش نیز یکی از مهمترین گره های گروه هشت می باشد که معمولا با ایجاد نیروی نامتقارن به سطح کارابین، کارایی کمتری در کوهنوردی دارد و اغلب از سایر گره های جایگزین آن استفاده می شود. در این نوع گره معمولا طناب به صورت دو لا شده و گره ایجاد می شود.

گره حلقه ساز

گره های حلقه ساز جزو اساسی ترین گره هایی بوده که در کوهنوردی برای صعود مورد استفاده قرار می گیرند. گره های حلقه ساز با ایجاد حلقه می توانند شرایط را برای صعود فراهم کنند. روش ایجاد گره های حلقه ساز معمولا متفاوت و می بایست حلقه بتواند روی اتصالی محکم قرار گیرد. حلقه ی به وجود آمده روی این گره ثابت و بدون حرکت خواهد بود.

گره های حلقه ساز انواع مختلفی دارند و کوهنوردان اغلب آن ها را قبل از شروع یاد گرفته و تمرین می کنند زیرا در هنگام صعود ایجاد این گره ها در طناب ضروری خواهد بود.

گره دو سر طناب

برای اتصال دو سر طناب به یکدیگر دو نوع گره می توان زد. گره دو سر طناب یک لا اولین گرهی است که برای متصل کردن دو طناب به یکدیگر به کار می رود. این نوع گره عمومیت کمتری دارد زیرا اتصال آن مستحکم نیست.

نوع دیگری از گره های دو سر طناب هستند که به صورت دو لا بوده و می توان برای طناب های با قطر ناهمگون استفاده شوند. استحکام این نوع گره بیشتر بوده و قابلیت اطمینان بهتری دارند.

گره حمایت

نوع دیگری از گره ها، گره های حمایت هستند که هر کدام می توانند برای اتصال به کارابین استفاده شوند. در واقع این گره ها برای افزایش ضریب اطمینان روی کارابین زده می شوند.

گره پروسیک نیز از انواع گره می باشد که برای حمایت در فرود و صعود افراد موثر است.

گره بولین هم جزو گره های مرسوم است که روی سینه ی کوهنورد نصب شده و سریع باز می شود.

در شرایطی همچون صعود، یک کوهنورد ابتدا می بایست زدن گره های مختلف را تمرین کرده تا در حین صعود خطرات کمتری متوجه فرد شود. همچنین امکان باز کردن سریع گره نیز فراهم شود زیرا در شرایط سخت، ثانیه ها و لحظه ها برای نجات فرد صعود کننده اهمیت خواهند داشت.

 

کوله پشتی لوآلپاین

کوله پشتی لوآلپاین

معرفی کوله پشتی لوآلپاین:

لوآلپاین یکی از معروف ترین برندها در تولید انواع لوازم کوهنوردی و گردشگری می باشد. شرکت لوآلپاین در سال 1967 میلادی در ایالت کولرادوی امریکا فعالیت خود را در جهت تولید نوآوری های جدید در زمینه کوهنوردی و گردشگردی آغاز کرده است. کمپانی لوآلپاین از با سابقه ترین و تخصصی ترین شرکت ها در تولید وسایل مورد نیاز کوهنوردی و به خصوص ساخت انواع کوله پشتی می باشد. طراحی زیبا، کیفیت بالا و همچنین رعایت استانداردهای لازم در تولید کوله پشتی موجب شده تا این برند نظر بسیاری از علاقه مندان به کوهنوردی و گردشگری را به خود جلب کند. در طراحی کوله پشتی لوآلپاین همواره سه اصل پایداری، حفاظتی و سبک وزن بودن آن لحاظ می شود.

طراحی کوله پشتی لوآلپاین:

کوله پشتی لوآلپاین را می توان یک طراحی منحصر به فرد در ساخت کوله پشتی دانست. کوله ای که اکثر نیاز های یک کوهنورد اعم از راحتی، وزن مناسب و حمل راحت بارهای سنگین و نیازهای کوله های فنی کوهستان را فراهم می کند. طراحی ابتدایی این کوله بر اساس سبک فنی کوله پشتی های زمستانی آلپاین می باشد. خصوصیت این نوع کوله پشتی به گونه ای است که در فصل زمستانی به کوهنورد از لحاظ فنی کمک می کند تا صعود موفقی داشته باشد. علاوه بر این که کوله پشتی لوآلپاین به عنوان یک کوله کوهنوردی شناخته می شود به علت حجم قابل تنظیم، وزن کم و حمل راحت آن می توان از آن هنگام اسکی کردن نیز استفاده کرد.

ویژگی های کوله پشتی لوآلپاین:

کوله پشتی لوآلپاین یک کوله با ویژگی های خاص و سایزهای گوناگون برای صعودهای سخت می باشد. از ویژگی های منحصر به فرد کوله پشتی لوآلپاین وجود سیستم تعلیق در آن است. به گونه ای که تنها قسمت های کمی از کوله، شانه و کمر را لمس می کند که این حالت باعث می شود هوا در کوله پشتی جریان داشته باشد و موجب خشک شدن عرق شود. از دیگر ویژگی های کوله پشتی لوآلپاین وجود سیستم پشت کوله می باشد که قابلیت تنظیم دارد. به طوری که می توان به آسانی کوله را برای قد مختلف تنظیم کرد.

از دیگر ویژگی های کوله پشتی لوآلپاین می توان به موارد زیر اشاره کرد:

– استفاده از پارچه مقاوم در تولید کوله پشتی لوآلپاین که در هنگام کوهنوردی در مسیرهای سخت و صخره ای از شکافته و پاره شدن آن جلوگیری کرده و به طور مناسب از محتویات کوله حفاظت می نماید.

– بالای کوله پشتی دارای بازشو با اندازه دهانه مناسب جهت دسترسی آسان به محتویات داخل کوله می باشد.

– وجود سیستم قابل تنظیم دست گیره ها که همراه با کمربند بوده موجب قرارگیری راحت کوله بر روی کمر می شود و در هنگام کوهنوردی از وارد شدن فشار بیش از حد به ستون فقرات جلوگیری می کند.

– ساختار کوله پشتی دارای دو پوشش می باشد که همراه با کاور بارانی آن از ورود رطوبت و باران به داخل آن ممانعت می کند.

– دارا بودن سیستم فشرده سازی در کوله پشتی لوآلپاین جهت افزایش مقدار محتویات درون آن و همچنین وجود تسمه هایی در کنار آن حمل کیسه خواب و زیر انداز را راحت می کند.

– این نوع کوله پشتی دارای محلی باری نگهداری جایگاه قمقمه انعطاف پذیر و لوله آبرسان برای حمل و نوشیدن مایعات می باشد.

کارتینگ

آشنایی با کارتینگ قسمت دوم

  • سابقه ی کارتینگ در ایران

 

  • کارتینگ در ایران پس از گذشت 45 سال از شروع آن در آمریکا راه پیدا کرد، و توسط دو ایرانی برای نخستین بار ماشین های کارت وارد کشور شد.

مسابقات داخلی کارتینگ شامل ده مرحله ی رقابتی ست که هر سال در کشور برگزار می شوند، و شرکت کنندگانی که موفق به کسب بیشترین امتیازات شوند، موفق می شوند به عرصه ی رقابت های جهانی راه پیدا کنند. که از سال 2006 تا کنون شرکت کنندگان ایرانی 3 بار موفق به شرکت در این مسابقات جهانی شده اند.

همچنین در سال 84 در کارتینگ ایران پیشرفت چشمگیری ملاحظه شد، و آن راه اندازی مکانی با هدف آموزش درست و اصولی کارتینگ به علاقه مندان این رشته ی ورزشی و پر هیجان، تحت عنوان “مدرسه کارتینگ” بود. آموزش بینندگان در این مدرسه تحت آموزش و نظارت پیشکسوتان و قهرمانان در شاخه های اتومبیلرانی که عناوین قهرمانی بسیاری در کارتینگ و سایر رشته های اتومبیلرانی کسب کرده اند قرار می گیرند، و کارتینگ را به شیوه ای اصولی و صحیح در کنار مبانی و تکنیک های ابتدایی تا پیشرفته ی تئوری و عملی رانندگی یاد میگیرند.

و شرکت کنندگان با گذراندن دوره های آموزشی و پس از کسب مهارت ها و توانایی های لازم، می توانند وارد مسابقات کشوری کارتینگ شده و اگر موفق شدند رتبه ی قابل توجهی کسب کنند میتوانند به عنوان اعضای تیم ملی اتومبیلرانی ایران وارد عرصه مسابقات جهانی شوند.

 

  • ماشین های ویژه کارتینگ

 

 

ماشین های کارت Kart یا همان اتومبیل های ویژه کارتینگ نوعی از ماشین ها، در ابعاد کوچکتر و با ارتفاعی که بسیار ناچیز و بسیار نزدیک به سطح زمین است، با چهار چرخ هستند که اصطلاحا به آنها Open-wheel motorsport یا اتومبیل های چرخ باز می گویند.

به وسیله ی ماشین های مینیاتوری و ابعاد کوچک و مطمئن تر کارت، هیجانی که در مسابقات اتومبیلرانی وجود دارد را در محیطی امن تر تجربه کنید. ماشین های کارت انواع مختلفی دارند که می توانید بسته به مهارت و توانمندی، و نیاز خود یکی از آنها را برای خود انتخاب کنید.

این کارت ها شامل، کارهای ویژه ی افراد آماتور، کارت های اتوماتیک، و کارت هایی مناسب برای تجربه ی حرفه ای های کارتینگ.

ماشین های کارت معمولا ماشین های پُر هزینه ای هستند و مراقبت از آنها هم کمی دشوار و هم کمی پر خرج به نظر می آید. البته گفتنی ست کارتینگ در کل ورزش پر هزینه ای ست و به دلیل اینکه معمولا در ایران کمتر از پیست های استاندارد استفاده میشود، لاستیک های ماشین های کارت در مدت کوتاهی آسیب میبینند و مستهلک می شوند، و نیاز به تعویض پیدا میکنند.

 

  • اگر بخواهیم مروری کلی بر برند های معروف و نام آشنای ماشین های کارت داشته باشیم، بی شک اگر از طرفداران ورزش کارتینگ باشیم، دو نام درخشان و پر آوازه در این میان حتما به گوشمان خورده اند.

یکی از قدیمی ترین و خوش نام ترین برندها در ورزش کارتینگ با سابقه ای درخشان برند Tony Kartتونی کارت” می باشد.

و برند دیگر، برند مشهور “سی آر جی” CRG می باشد که از برترین های تولید ماشین های کارت است. و در ابتدا با نام  ” Kali Kartsکالی کارتز فعالیت خود را آغاز کرده بود.

انواع شلوار ورزشی و راهنمای انتخاب آن

انواع شلوار ورزشی و راهنمای انتخاب آن

انواع شلوار ورزشی و راهنمای انتخاب آن

یکی از اصولی که همواره ورزشکاران به آن توجه می کنند، جنس و کیفیت لباس ورزشی می باشد. اغلب لباس های ورزشی می بایست از الیافی تهیه گردند که فرد بتواند به راحتی با آن ورزش کند. حس خوب ورزش در کنار لباس ورزشی مناسب پدید می آید و به همین خاطر لباس ورزشی برای ورزشکاران اهمیت زیادی خواهد داشت.

یکی از ویژگی هایی که برای شلوار ورزشی بیان می شود داشتن قابلیت ارتجاعی است. با این ویژگی جریان خون درون بدن به راحتی اتفاق می افتد و فرد می تواند حرکات سخت ورزشی را انجام دهد. تنگ بودن شلوار ورزشی نبایست به حدی باشد که از میزان فعالیت فرد کاسته شود.

انواع شلوار ورزشی با جنس و الیاف گوناگون برای ورزش های مختلفی مناسب هستند که در ادامه درباره ی آن سخن خواهیم گفت.

شلوار ورزشی نایلونی یا پلاستیکی

در ورزش های سنگین، استفاده از این نوع الیاف برای شلوار ورزشی توصیه نمی شود. زیرا با عرق کردن فرد، حالت بدی از لباس ایجاد می شود. معمولا شلوار های ورزشی با این جنس می توانند در آب و ورزش های آبی مورد استفاده قرار بگیرند هرچند که استفاده از شلوار ورزشی در آب مرسوم نمی باشد.

شلوار ورزشی پنبه ای

در قدیم استفاده از این شلوار های ورزشی توصیه می شد زیرا وزن سبکی داشته و در مقایسه با الیاف پلاستیکی بهتر عمل می کنند. یکی از معایبی که برای شلوار ورزشی پنبه ای بیان می شود، سنگین شدن آن در حین عملیات ورزشی می باشد. در واقع شلوار ورزشی پنبه ای عرق افراد را به خود نگهداشته و به همین دلیل بوی بدی از آن ساطع می شود. معمولا به دلیل گرم نگه داشتن بدن با الیاف پنبه ای، توصیه می شود تا شلوار ورزشی پنبه ای در فصل زمستان و در ورزش هایی که سرمای هوا آزاد دهنده است همچون کوهنوردی استفاده شود.

شلوار ورزشی اسپیندکس

لباس های ورزشی اسپیندکس به سرعت با عبور رطوبت از خود می توانند عرق افراد را از بدن دور کنند. شلوار ورزشی با این جنس به بهترین شیوه برای ورزش های کششی مورد استفاده قرار می گیرد زیرا که قابلیت ارتجاعی خوبی دارد و انعطاف پذیر است.

شلوار ورزشی اسلش

به تازگی در بازار نوع خاصی از شلوار های ورزشی ارائه شده است که به آن شلوار ورزشی همه کاره نیز می گویند. این نوع شلوار ها می توانند برای تفریح، محیط های صمیمی و دوستانه ی نه چندان رسمی و ورزش به کار روند.

با خرید شلوار ورزشی اسلش می توان چندین کارکرد از شلوار دریافت کرد که هر کدام در جای به خصوصی، استفاده می شود.

برای تهیه شلوار های ورزشی مختلف ابتدا می بایست نوع فعالیت ورزشی را انتخاب نمود. بعد از تعیین نوع فعالیت، تنوع شلوار کمتر شده و گرایش به نوع خاصی از شلوار بیشتر می شود. به خصوصیاتی همچون تنگی، گشادی، جنس الیاف به کار رفته، داشتن بند و جیب یا نداشتن آن، کوتاهی و بلندی در هنگام انتخاب شلوار ورزشی باید توجه شود تا کارکرد بهتری از آن برای ورزش مورد نظر ایجاد گردد.

نان آردی

سوغات خرم آباد قسمت اول

استان لرستان یکی دیگر از استان‌های زیبای کشورمان ایران است. این ناحیه از کشور به واسطه آبشارهای خروشان و سرسبزی بی‌حد و اندازه‌ای که دارد به شهرت رسیده است. سفر به دل طبیعت همیشه لذت بخش است. در لرستان می‌توانید کوهنوردی و قدم زدن در دل طبیعت را تجربه کنید و با جاذبه‌های خارق العاده این خطه بیشتر آشنا شوید. اگر با تور خرم آباد همسفر هستید و می‌خواهید با سوغات خرم آباد آشنا شوید، به شما پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

شیرینی آردی (نان آردی) یکی از خوشمزه‌ترین سوغات خرم آباد

نان آردی یا شیرینی آردی یکی از خوشمزه‌ترین سوغات خرم آباد است که اکثر توریست‌ها هنگام سفر به این شهر آن را خریداری می‌کنند. این شیرینی ماندگاری خوبی دارد و برای سوغات یکی از بهترین انتخاب‌ها می‌باشد.

برای تهیه این شیرینی به آرد سفید، آرد ذرت، شکر، روغن جامد، کره، بکینگ پودر، وانیل و هل نیاز دارید.

در اولین مرحله از تهیه شیرینی آردی باید آرد سفید، آرد ذرت و بکینگ پودر را ترکیب کرده و چند بار الک کنید. سپس باید کره و روغن را درون یک ظرف ترکیب کرده و خوب هم بزنید تا رنگ ماده در نهایت سفید شود. حال باید شکر را به مواد اضافه کنید و چند دقیقه دیگر هم بزنید و در نهایت وانیل و هل پودر شده را بیفزایید و مواد را خوب با هم ترکیب کنید.

حال باید ترکیب آرد را کم کم به مواد اضافه کنید و آن‌ها را هم بزنید تا خوب ترکیب شوند. پس از یک دست شدن خمیر باید روی آن را بپوشانید و 30 دقیقه در یخچال قرار دهید تا استراحت کند. حال باید خمیر را بیرون آورده و درون یک سینی پهن کنید و قالب بزنید.

در این مرحله باید شیرینی آردی را درون فر که با دمای 170 درجه گرم شده است قرار دهید و 30 دقیقه به آن زمان بدهید تا بپزد. سپس می‌توانید این شیرینی خوشمزه را به همراه چای امتحان کنید.

روغن حیوانی خرم آباد

روغن حیوانی طعمی لذیذ دارد و برخلاف روغن‌های صنعتی دارای خواص بی‌شماری است. به همین دلیل افراد زیادی از بین سوغات خرم آباد این گزینه را انتخاب می‌کنند. خرم آباد مراتع سرسبزی دارد و دامداری یکی از امور متداول این منطقه است. به همین دلیل روغن حیوانی را می‌توانید به وفور در مغازه‌های این شهر مشاهده کنید.

برای خرید روغن حیوانی باید به یکرنگ و یکدست بودن آن توجه داشته باشید؛ زیرا برخی از فروشنده‌ها این روغن را با روغن جامد ترکیب می‌کنند تا حجم آن بیشتر شود و سود بیشتری به دست بیاورند.

شیرینی کاک

شیرینی کاک از دیگر سوغات خرم آباد و شهرهای همسایه آن است. این شیرینی سبک و خوشمزه گزینه مناسبی برای خرید در سفر به خرم آباد است؛ زیرا به راحتی می‌توانید چند بسته از آن را درون ساک خود قرار داده و حمل کنید. خرم آبادی‌ها برای تهیه کاک از آرد، آب، تخم مرغ، روغن حیوانی، پودر قند یا شکر و هل استفاده می‌کنند.

برای تهیه کاک باید ابتدا آرد را با آب، تخم مرغ، روغن حیوانی و پودر هل ترکیب کنید. مواد باید به اندازه‌ای با هم ترکیب شوند که خمیر به دست نچسبد. پس از این مرحله باید یک ساعت خمیر را در دمای محیط قرار دهید تا استراحت کند. سپس باید تکه‌ای از خمیر را برداشته و آن را مانند نان گرد باز کنید و درون یک ماهی تابه بپزید.

حال باید کاک بر برگردانید تا سمت دیگر آن نیز بپزد. سپس باید شیرینی را روی سینی قرار داده و برش‌های نازک بزنید و لای آن را پودر قند بپاشید و کاک را به شکل مناسب در بیاورید. پس از خنک شدن شیرینی می‌توانید آن را نوش جان کنید.

در مقاله دوم دیگر سوغات خرم آباد معرفی شده است. برای آشنایی با خوراکی‌های خوش طعم این منطقه به شما پیشنهاد می‌کنیم مقاله دوم را نیز مطالعه کنید.

 

 

 

نان بقسمات سمنان

سوغات سمنان

سمنان شهری است که مرکز استانی با همین نام می‌باشد. سمنان یکی از شهرهای مرکزی ایران است و قدمت تاریخی 2000 ساله دارد. سوغات سمنان مانند دیگر نقاط کشور خاص این منطقه هستند.

هر چند برخی از خوراکی‌های سمنان در دیگر شهرها نیز یافت می‌شوند، اما سمنانی‌ها دستور پخت خاصی برای تهیه شیرینی‌ها و… دارند و همین امر سبب متفاوت شدن سوغات این شهر با دیگر نواحی می‌شود.

سمنان شاهراه ارتباطی بین پایتخت ایران یعنی شهر تهران و پایتخت مذهبی ایران یعنی شهر مشهد است. به همین دلیل این شهر از دیرباز مورد توجه زمامداران ایران زمین بوده است.

در اینجا سوغات شهر سمنان برای آشنایی بیشتر معرفی شده‌اند تا اگر با تور سمنان همسفر هستید و سفر به سمنان را در پیش رو دارید با خوراکی‌های اصیل این منطقه آشنا باشید.

 

پسته یکی از شناخته شده ترین سوغات سمنان

پسته، این خشکبار خاص که در نقاط خاصی از ایران مورد کاشت و برداشت قرار می‌گیرد، یکی از شناخته شده ترین سوغات سمنان است. در شهر دامغان کاشت پسته بسیار رونق دارد و پسته دامغان از خوراکی‌های خاص و شناخته شده این شهر محسوب می‌شود.

پسته سرشار از آهن، کلسیم، پتاسیم و مواد معدنی و ویتامین‌های دیگر است و یکی از خوشمزه‌ترین و مقوی‌ترین مغزها است. اگر به دنبال یک سوغاتی ویژه هستید و مبلغ مشخصی را برای تهیه آن در نظر گرفته‌اید، پسته دامغان می‌تواند یکی از بهترین انتخاب‌های شما به عنوان سوغات هنگام سفر به این شهر باشد.

نان بقسمات سمنان

از بین نان‌های محلی و شیرینی‌ها که به عنوان سوغات سمنان شناخته می‌شوند، نان بقسمات شهرت بیشتری نسبت به دیگر سوغاتی‌ها دارد.

این نان از آرد، شکر، مایه نخود و آب تشکیل شده است. برای تهیه نان بقسمات سمنان ابتدا این مواد را با هم ترکیب می‌کنند سپس خمیر را به اندازه­ای ورز می‌دهند که به دست نچسبد.

پس از آن روی خمیر را پوشانده و یک تا دو ساعت به آن زمان می‌دهند تا خمیر آماده شود. سپس به اندازه یک چانه از خمیر برداشته و بدون این که آن را باز کنند فقط مقداری چانه را صاف می‌کنند و درون تنور مخصوص نان بقسمات را می‌پزند. این نان خوشمزه یک میان وعده مناسب است. هنگام صبح نیز می‌توانید این خوراکی خوشمزه را مصرف کنید.

نان چای سمنان

نان چای همان نان بقسمات سمنان است. با این تفاوت که این نان به مرور خشک شده و ترد شده است. نان چای را می‌توانید به عنوان یکی از سوغات سمنان خریداری کرده و همراه ببرید.

حلوای کنجدی سمنان

از دیگر سوغات سمنان می‌توان به حلوا کنجدی اشاره کرد. این حلوای خوشمزه را از آرد سنگک، کنجد، گلاب و پودر هل تهیه می‌کنند. برای خرید این حلوا می‌توانید به بازار سنتی سمنان یا شیرینی فروشی‌های این شهر مراجعه کرده و حلوای کنجد را به عنوان یک سوغاتی مخصوص سمنان تهیه کنید.

از دیگر سوغات سمنان که هنگام سفر به این شهر می‌توانید آن‌ها را خریداری کنید می‌توان به نان شیرمال، حلوای سیاه، نان فتیر، نان کاک، نان قندی، انگور سمنان، گردو سمنان و انار سمنان اشاره کرد که به عنوان ره آورد سفرتان می‌توانید آن‌ها را با خود همراه ببرید.

 

سافاری

آشنایی با سافاری قسمت سوم

  • سافاری های گران قیمت و مجلل

اگر دوست ندارید خیلی به شیوه ی زندگی در طبیعت در طول سفر اقامت کنید و دشواری های سفر  به سبک سافاری را تحمل کنید، می توانید با پرداخت و صرف هزینه ی بیشتر، در حالت لوکس تر و مجلل تری سافاری را تجربه کنید. مثلا به جای کمپ کردن می توانید در هتل ها و اقامتگاه های لوکس و شیک تری در طول سفر اقامت کنید و بدین ترتیب از امنیت و حریم خصوصی بیشتری در طول سفرتان برخوردارید، و امکانات و خدمات بیشتری را در اختیار خواهید داشت.

در طول سفر های سافاری لوکس و گران قیمت، علاوه بر گشت و گذارهای طبیعی، از گشت های تفریحی و مهیجی نیز مانند قایق سواری های تفریحی و گذشتن از مسیر های آبی و زیبای جنگل، صرف وعده های غذایی در مکان های شیک و خاص را نیز در گزینه هایتان خواهید داشت.

 

  • سافاری های هوایی

برخی از مناطق در سافاری، از مسیرهای مناسب برای رسیدن به آنجا برخوردار نیستند و به عبارتی راه های قابل دسترسی ندارند و قادر نخواهید بود با ماشین به طور زمینی به آن مناطق برسید. در چنین حالتی سافاری هوایی گزینه ی بسیار مناسبی است تا با صرف جویی در انرژی و زمان تان، به آسانی به مناطق ویژه ی سافاری برسید. در سافاری هوایی، به وسیله ی هواپیما های کوچکی با ظرفیت محدود به نقاط مختلف می توانید سفر کنید

 

  • سافاری شامل دسته بندی های تخصصی تری هم می شود که نمونه هایی از آن را در زیر برایتان خواهیم گفت:
  • سافاری جهت مشاهده ی حیوانات شاخص
  • سافاری پیاده روی و کوهنوردی
  • سافاری به منظور عکاسی
  • سافاری فرهنگی
  • سافاری تاریخی
  • سافاری قایق رانی
  • سافاری اکو توریسم

 

 

  • در سافاری اینها رعایت کنید!

شاید برایتان عجیب به نظر بیاید اما لباسی که در سافاری انتخاب می کنید اهمیت زیادی در کیفیت سفر و امنیتتان در طول سفر دارد! لباسی که برای یک تفریح تخصصی انتخاب می کنید باید به همان اندازه تخصصی باشد!

  • لباسی که دمای بدنتان را نسبت به محیط مناسب نگه دارد. که چون سافاری عمدتا در مناطق خشک و گرم است باید لباسی انتخاب کنید که به خنک نگه داشتن تان کمک کند. در اینجا استفاده از لباس هایی توصیه می شود که در آنها مواد میکروفایبر به کار رفته است.
  • مهم تر از همه اینکه در محیط شما را استتار کند! زیرا به هر حال شما وارد حریم و محیط حیوانات شده اید! آنها از وجود شما احساس نا امنی خواهند کرد. بنابراین باید تمام تلاش تان را کنید تا جلب توجه نکرده باشید. به شما توصیه می شود در انتخاب لباس، از رتگ های خنثی و نزدیک به رنگ طبیعتی که به آن می روید استفاده کنید، تا همرنگ محیط به نظر بیایید.
  • ترجیحا از لباس هایی که تمام بدنتان را بپوشاند استفاده کنید. تا از گزند حشرات و نور سوزان آفتاب در امان باشید.
  • از کفش های سبک و مخصوص پیاده روی استفاده کنید.
  • حتما از کلاه در طول گشت و گذارتان در طبیعت استفاده کنید.

 

 

شگفتی های کویر مرنجاب

شگفتی های کویر مرنجاب

  • شگفتی های کویر مرنجاب

ممکن است شما تجربه ی سفرهای طبیعت گردی بسیاری داشته باشید، اما به طور یقین می توان گفت جنس سفر های کویری  خصوصا سفر به کویر مرنجاب با دیگر سفر های طبیعت گردی بسیار متفاوت خواهد بود. کویر مرنجاب یکی از معروف ترین و دیدنی ترین نقاط کویری ایران می باشد که هر ساله از سرتاسر ایران و حتی خارج از ایران برای دیدن و تجربه ی سفر به کویر به آن سفر می کنند.

سفر به کویر مرنجاب با آسمان مملو از ستاره اش در شب و خطوط افق که به زیبایی میان آسمان و زمین پیوند شده اند، آنقدر اسرار آمیز و غافلگیر کننده خواهد بود که پس یکبار دیدنش بارها و بارها به دوباره دیدنش مشتاق خواهید شد.

 

  • موقعیت جغرافیایی و آب و هوایی کویر مرنجاب

کویر مرنجاب در قسمت شمالی شهرستان آران بیدگل، واقع در کاشان، و در استان اصفهان قرار گرفته است.

برای سفر به کویر مرنجاب، اگر از سمت تهران قصد حرکت به مرنجاب را دارید، با ورود به اتوبان قم-تهران و سپس در ادامه اتوبان قم-کاشان مسیرتان آغاز می شود تا به روستای آران بیدگل برسید. پس از رسیدن به روستای آران بیدگل مسیری در حدود 45 کیلومتر تا رسیدن به کویر مرنجاب در پیش خواهید داشت.

ارتفاع کویر مرنجاب از سطح آبهای آزاد اطراف چیزی در حدود 850 متر می باشد.

آب و هوای کویر مرنجاب نیز مانند تقریبا تمامی مناطق کویری ایران روزهای به شدت گرم و داغ و شب هایی سرد دارد. این اختلاف دمایی در شب و روز کاملا در مناطق کویری طبیعی ست. بنابراین به طور کلی بهترین فصول برای سفر به کویر مرنجاب فصول بهار یا پاییز خواهد بود.

 

  • جاذبه های طبیعی، تفریحی و گردشگری کویر مرنجاب

اگر تجربه ی سفر به کویر را داشته باشید، هیچ چیز در کویر دلچسب تر از پیاده روی های شبانه روی دشت های ماسه ای و نشستن زیر طاق آسمان و تماشای ستارگان در آسمان صاف کویر نخواهد بود.

در کنار استفاده از این مناظر لذت بخش، تفریحات دیگری مانند سافاری و آفرود با موتور های چهار چرخ و ماشین های شاسی بلند دو دیفرانسیل، شتر سواری نیز بر روی تل ماسه های کویر مرنجاب منتظرتان خواهد بود.

علاوه بر اینها اگر جز علاقه مندان به طبیعت و زیست بوم های متفاوت باشید، گفتنی ست که کویر مرنجاب یکی از معدود مناطق کویری ای می باشد که در زمینه ی پوشش های گیاهی و جانوری بسیار غنی ست. و می توان گفت دارای تنوع بسیار زیادی در پوشش های گیاهی اش می باشد. به عنوان مثال شما در طبیعت مرنجاب گیاهانی از جمله گز، شور پسند و دم گاوی در کنار هم خواهید دید.

یکی دیگر از مهم ترین جاذبه های طبیعی در کویر مرنجاب، دریاچه ی نمک آران و بیدگل است که در قسمت شمالی شهرستان آران و بیدگل قرار گرفته است. البته لازم به ذکر است که از جهات دیگر نیز به جاذبه های طبیعی دیگری همچون کویر بند ریگ، پارک ملی کویر، دریاچه های نمک حوض سلطان و حوض مره و نیز کویر مسیله منتهی می شود.

 

 

 

 

 

کلوچه

سوغات رشت قسمت دوم

تماشای منظره دریا و جنگل در یک قاب برای توریست‌ها لطف دیگری دارد. چه بسا که هنگام تماشای این منظره بوی خاک باران خورده نیز در فضا پیچیده باشد و چند نمونه از سوغات رشت نیز در کنارتان قرار داشته باشد.

اگر به طبیعت گردی علاقه زیادی دارید و می‌خواهید به منطقه‌ای سفر کنید که آسمان سقف بالای سرتان باشد و منظره دریا چشم اندازی نقطه مقابلتان، بی‌شک سفر به رشت بهترین گزینه پیش روی شما است.

با وجود این همه زیبایی اگر تصمیم دارید با تور رشت همسفر شوید و جلوه‌ای ویژه از جاذبه‌های ایران را تماشا کنید، به شما پیشنهاد می‌کنیم با ما همراه شده و با سوغات رشت بیشتر آشنا شوید.

کلوچه فومن یکی از خاص‌ترین سوغات رشت

کلوچه فومن یک کلوچه مغز دار محلی است که با وجود طعم و عطر منحصر به فردی که دارد توانسته عنوان خاص‌ترین سوغات رشت را از آن خود کند. این کلوچه خوشمزه را می‌توانید به همراه چای نوش جان کنید. فومنی‌ها دستور پخت خاصی را برای پخت این کلوچه به کار می‌گیرند.

این دستور پخت به وسیله توریست‌هایی که به این شهر قدم گذاشته‌اند تا دیگر شهرهای کشور رسیده است و امروزه کلوچه فومن را در نقاطی از کشور که فاصله چندانی با رشت ندارند نیز می‌توانید مشاهده کنید.

برای پخت این کلوچه خوشمزه به آب، روغن حیوانی، روغن مایع، شکر دانه درشت، هل، وانیل، آرد، جوش شیرین، بکینگ پودر، روغن صاف قنادی، روغن جامد و زعفران آب کرده نیاز دارید.

برای تهیه این کلوچه مغزدار باید ابتدا روغن مایع، روغن صاف و روغن حیوانی را به همراه شکر در مخلوط کن ریخته و با دور کند با هم مخلوط نمایید. این مواد باید به اندازه‌ای هم زده شوند که شکر حل نشود.

در این مرحله از پخت کلوچه دارچین، هل و وانیل را به مواد اضافه کنید و مجدداً هم زدن را شروع نمایید. سپس آرد را به مواد اضافه کرده و مجدداً آن­ها را با هم ترکیب کنید. این مواد برای وسط کلوچه فومن استفاده می‌شوند.

در این مرحله باید خمیر کلوچه را آماده کنید. ابتدا باید روغن مایع، روغن جامد و روغن حیوانی را ترکیب کنید. سپس باید روغن‌ها را به ترکیب آرد، جوش شیرین و بکینگ پودر اضافه کرده و هم بزنید.

حال باید زعفران و آب را اضافه کنید و خمیر را به اندازه‌ای ورز دهید که به دست نچسبد. سپس باید آن را به مدت نیم ساعت در ظرف در بسته در دمای محیط قرار دهید تا خمیر آماده شود.

پس از آماده شدن خمیر باید به اندازه یک گردی کوچک از آن بردارید و از مواد میانی کلوچه درون آن قرار دهید. سپس باید کلوچه را حالت داده و با کمک مهر مخصوص روی آن طرح بیندازید.

پس از آماده شدن کلوچه‌ها باید مقداری تخم مرغ و زعفران روی آن‌ها بمالید و کلوچه فومن را درون فری که با دمای 260 درجه گرم شده است به مدت نیم ساعت بپزید.

 

زیتون و روغن زیتون رشت

اگر به فراورده‌های زیتون مانند روغن زیتون، زیتون پرورده و … علاقه‌مند باشید، بی‌شک این گزینه را در بین سوغات رشت انتخاب خواهید کرد. انواع فرآورده‌های زیتون را می‌توانید از مغازه‌هایی که در رودبار و منجیل قرار دارند هنگام سفر به رشت تهیه نمایید.

از دیگر سوغات رشت که هنگام سفر می‌توانید آن‌ها را خریداری کنید می‌توان به کوکی‌های خوشمزه، مربای بهارنارنج، رب انار، نان برنجی رشت، پنیر سیاهمزگی و مربای بالنگ اشاره کرد.

نان بلوط

سوغات یاسوج

سوغات یاسوج مانند طبیعت زیبایی این منطقه از سوی توریست‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد. یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویر احمد و بهشت گردشگرانی است که به طبیعت بکر و دست نخورده علاقه‌مند هستند. در یاسوج می‌توانید آبشارهای طبیعی را ببینید که از دل کوه راه خود را پیدا کرده‌اند و منظره‌ای چشم نواز را به نمایش گذاشته است. این شهر کوهستانی مردمانی اصیل، با فرهنگ و مهمان نواز دارد و افرادی که با تور یاسوج همسفر شده‌اند، هرگز سفر به این شهر رویایی و هیجان انگیز را فراموش نخواهند کرد.

 

 

عسل طبیعی یکی از سوغات معروف یاسوج

یاسوج منطقه‌ای کوهستانی است و طبیعتی بکر و دست نخورده دارد. با وجود این که گیاهان دارویی زیادی روی رشته کوه‌های واقع در این منطقه رشد می‌کنند، به همین دلیل عسل طبیعی در این خطه از ایران زمین نیز یافت می‌شود. عسل یکی از خوراکی‌های مقوی است و عسلی که از گیاهان دارویی کوهستانی به دست آمده باشد، یک درمانگر برای دردهای مختلف می‌باشد. برای خرید سوغات یاسوج می‌توانید عسل طبیعی این منطقه را مد نظر داشته باشید.

گیاهان دارویی یاسوج

هر جایی که اثری از کوه و کوهستان باشد، بی‌شک گیاهان دارویی فراوانی را در آن منطقه می‌توان مشاهده کرد. در بین سوغات یاسوج به عنوان یک شهر کوهستانی نام گیاهان دارویی نیز به چشم می‌خورد. گل بومادران، بنشن، پونه کوهی و بابونه از جمله گیاهان دارویی هستند که می‌توانید هنگام سفر به یاسوج آن‌ها را خریداری کرده و با خود به همراه ببرید.

گردو یاسوج

از دیگر سوغات یاسوج می‌توان به گردوی این منطقه اشاره کرد. گردو یاسوج بسیار مرغوب است و طعمی عالی دارد. اگر می‌خواهید یک سوغاتی طبیعی خوشمزه و خاص به همراه ببرید، گردوی این منطقه بهترین گزینه برای شما خواهد بود.

نان بلوط

در یاسوج درخت بلوط به وفور یافت می‌شود. به همین دلیل در بین سوغات یاسوج نام نان بلوط به چشم می‌خورد. برای تهیه نان بلوط باید ابتدا پوست بلوط را با استفاده از چاقو مخصوص جدا کنید. سپس باید بلوط‌ها را پخته و آن‌ها را در آفتاب خشک کنید. در این مرحله باید بلوط پودر شده و تلخی آن گرفته شود. سپس باید بلوط را خمیر کرده و نان بلوط را بپزید. نان بلوط برای درمان بیماری‌های گوارشی مانند معده درد و اسهال بسیار مفید است.

نان توک

از دیگر سوغات یاسوج می‌توان به نان توک که یکی از معروف‌ترین نان‌های محلی این منطقه است اشاره کرد. اهالی یاسوج برای تهیه این نان، ابتدا آرد گندم و جو را ترکیب کرده و مایه خمیر را به آن می‌افزایند. سپس آب را به مواد اضافه کرده و خمیر را تهیه می­کنند.

پس از آماده شدن خمیر، نان را با یک چوب بلند درون سینی پهن می‌کنند و با کمک همان چوب، نان را برداشته و روی تابه داغ یا ساج که روی حرارت قرار دارد می­گذارند. پس از این که یک طرف نان توک پخت، آن را با استفاده از چوب بلند برداشته و سمت دیگر نان را روی حرارت قرار می‌دهند تا بپزد.

با سفر به یاسوج می‌توانید سوغات خاص این منطقه را برای دوستان و آشنایان خود ببرید و در کنار خرید سوغاتی‌های یاسوج به تماشای زیبایی‌های بکر و هیجان انگیز این منطقه بپردازید.