قایق های بادبانی

آشنایی با ورزش تفریحی قایق های بادبانی

  • قایق های بادبانی

یکی از مشهور ترین و قدیمی ترین ورزش های آبی در میان علاقه مندان به ورزش ها و تفریحات آبی قایقرانی با قایق های بادبانی ست. در واقع قایق های بادبانی علاوه بر هیجان انگیز بودن و لذت بخش بودنشان، یک نوستالژی شیرین هم همراه شان دارند. و آن حس و تداعی نخستین دستاورد های بشر در زمینه ی ساخت قایق از آغاز تمدن است. در ابتدا از این قایق ها برای حمل و نقل و حتی کاربرد های نظامی در جنگ نیز استفاده می شد. اما هر چه بیشتر گذشت، با پیشرفت تکنولوژی و تغییر شکل دادن تفریحات، قایق های بادبانی هم از کاربری شان تغییر شکل داده و جنبه های تفریحی نیز کسب کردند. به طوری که امروزه دیگر از آنها بیشتر در عرصه ی ورزش و تفریح فقط استفاده می شود، و حتی تحت نظارت و کنترل فدراسیون ورزشی خاص خودشان نیز می باشند و رقابت هایی را هم در این زمینه برگزار می کنند. که این رقابت ها جهانی بوده و داوطلبانی که دارای شرایط لازم و کافی برای شرکت در این مسابقات هستند، می توانند به آسانی از سر تا سر دنیا در این مسابقات شرکت کرده و شانس خود را برای قهرمانی بیازمایند.

لازم به ذکر است که در ایران قایقرانی با قایق های بادبانی ورزشی نو پاست اما در سال های اخیر پیشرفت های چشمگیری داشته است و هر سال به علاقه مندانی که مایلند به طور حرفه ای در این رشته فعالیت کنند نیز دارد اضافه میشود. پایگاه های اصلی قایقرانی با قایق های بادبانی در دو نقطه از ایران دیده می شود. یکی نوشهر مازندران و دیگری بندر لنگه است.

اما بطور کلی این رشته در سواحل اروپایی و به ویژه استرالیا از رونق خاصی برخوردار است و به عنوان یکی از رشته های ورزشی یا تفریحات پر طرفدار بین مردم رایج است.

قایق های بادبانی، قایق های نسبتا کوچکی هستند که به کمک نیروی باد حرکت می کنند و بستر آنها معمولا دریا های عظیم و یا اقیانوس هاست و قادر به طی کردن مسافت های متفاوتی هستند. جهت حرکت این قایق ها باید همیشه در جهت موافق باد باشد و امکان ندارد که بتوانند در خلاف جهت باد حرکت کنند. زیرا نیروی محرک برای حرکت این قایق ها از باد گرفته می شود و به همین دلیل باید در راستای آن و هم جهت با آن حرکت کنند. از قایق های بادبانی تفریحی هم می توان به صورت انفرادی استفاده کرد و هم می توان به صورت جمعی در آن نشست. پیش از سوار شدن به این قایق ها نیز بهتر است مانند سایر رشته های ورزشی آبی از اطلاعات و مهارت هایی برای هدایت و حفظ تعادلتان روی قایق برخوردار باشید و نکات ایمنی مانند پوشیدن جلیقه ی نجات را فراموش نکنید.

قایقرانی با قایق های بادبانی به دلیل تجهیزات مورد نیاز و ملزوماتش، جز رشته های ورزشی و تفریحی گران و پر هزینه محسوب میشود. هرچند که ورزش ها و تفریحات آبی در همه جای جهان جز تفریحات تجنلی و گران به حساب می آیند و متاسفانه همه قادر نیستند از آنها استفاده کنند.