فلای بورد

آشنایی با ورزش تفریحی فلای بورد

  • همه چیز درباره ورزش جذاب فلای بورد Flyboard

اگر نام فلای بورد را شنیده باشید و با آن تا حدودی آشنا باشید، شاید برایتان کمی عجیب باشد که آنقدر تخیلتات و رویا پردازی های انسان ها جلو رفت که دیگر تجربه ی هیچ چیزی غیر ممکن نخواهد بود. نه پرواز و نه شناور بودن و آزادانه مانند یک ماهی در آّب ها بالا و پایین پریدن. فلای بورد نام یکی از ورزش های مهیج و رویایی آبی است که در عین حال پرواز را نیز با آن تجریه خواهید کرد. این ورزش آبی پر هیجان و پر فعالیت اولین بار توسط یک فرانسوی به نام “زاپاتا ریسینگ” اختراع شد. وی در ساخت جت های مسابقه ای تبهر داشت، اما پس از مدتی تصمیم گرفت کمی خلاقیت و کمی هیجان را به اختراعات قدیمی اش بیافزاید. و اینگونه بود که او موفق به ساخت موتور هایی شد که قادر بودند از آب خارج شده و با نیروی محرکه ای که توسط پاها و دست کنترل می شدند، و شخصی که بر آن بورد ها سوار بود را روی آب نگه می دارند و به او این امکان را می دهند که مانند یک دلفین در آب آزادانه فراز و فرود را تجربه کرده و لذت ببرند.

فلای بورد ها دارای دو نوع مبتدی و پیشرفته هستند که میزان توانمندی هر شخص مشخص می کند که با کدام نوع از آن می تواند فعالیت خود را آغاز کند. اما اصول کار معمولا به این ترتیب است که هر کسی میبایست در ابتدا چیزی در حدود 20 تای 30 ساعت از فلای بورد نوع مبتدی استفاده کند و مهارت های لازم را کسب کند تا بتواند برای استفاده از فلای بورد پیشرفته مجاز شود. استفاده از فلای بورد با حضور دو نفر امکان پذیر است. یکی شخصی که دستگاه فلای بورد به او متصل است، و دیگری باید شخصی باشد که در جت اسکی به عنوان اپراتور می نشیند.

تنها تفاوت این دو نوع از فلای بورد ها در یک کیت به نام Electronic Magnetic Kit  است که در مدل فلای بورد های پیشرفته یک کیت الکترونیکی یا همان کیت گاز به دستگاه افزوده می شود که دیگر با افزوده شدنش نیازی به نازل های تعادل کننده ی دست نمی ماند. و در این حالت فرد قادر خواهد بود بدون حضور شخص دوم هم فلای بورد را تجربه کند.

برای انجام دادم ورزش فلای بورد میباست حتما پیش از امتحان کرد آن برای بار اول، با یک مربی کار بلد همراه شوید و در جریان تمام نکات ایمنی و دانستنی های لازم این ورزش قرار بگیرید. و حتما با مربی تان به صورت دو نفره ( مربی به عنوان کنترل کننده در جت اسکی ) آن را انجام دهید. تا مربی بنا به نیاز و شروط لازم، میزان فشار آب را درون شلنگ ها کنترل نماید.

فلای بورد نیز مانند هر رشته ی ورزشی دیگری ملزومات و تجهیزات خاص خودش را نیاز دارد. از جمله این تجهیزات جلیقه ی نجات، لباس های Wet Suit  مناسب برای ورزش های آبی و کلاه ایمنی هستند. که برای داشتن تجربه ای امن تر و بهتر به اینها نیازمندید.

گز

سوغات اصفهان قسمت اول

 

اصفهان که با نام نصف جهان نیز شناخته می‌شود یکی از شهرهای تاریخی ایران می‌باشد که در قلب خود جاذبه‌های بی‌نظیری را پنهان کرده است. بسیاری از توریست‌ها هر سال با تور اصفهان همسفر شده و قدم به این خطه می‌گذارند و پس از اتمام سفرشان با تماشای مشهورترین سوغات اصفهان خاطرات شیرینی که در طول سفر داشته‌اند را زنده نگه میدارند.
سوغات اصفهان همانند جاذبه‌های تاریخی و گردشگری این شهر خاص و بی‌نظیر هستند. توریست‌هایی که قدم به خاک این شهر پهناور می‌گذارند در همان نگاه اول محو جاذبه‌های بی‌نظیری که در این خطه وجود دارند می‌شوند؛ اما گردشگران نمی‌توانند هیچ یک از این جاذبه‌ها را جز به روایت تصویر و در عکس‌هایی که در طول سفر ثبت شده‌اند، با خود به شهر و دیاری که دارند به یادگار ببرند. تنها گزینه‌ای که می‌تواند دوستان و خانواده شما را نیز در این سفر هیجان انگیز سهیم کند، انتخاب و خرید بهترین و خاص‌ترین سوغات اصفهان است. با ما همراه باشید و با معروف‌ترین سوغات این شهر بیشتر آشنا شوید.

گز اصفهان
گز یکی از مشهورترین سوغات اصفهان است که توریست‌هایی علاقه زیادی به خرید آن دارند. این خوراکی خوشمزه سفید رنگ بسیار نرم و لذیذ است و در اصفهان نمونه‌های متنوعی از آن مانند گز لقمه‌ای، گز آردی و… را می‌توانید مشاهده کنید. در اغلب گزها از پسته و مغزها استفاده می‌شود و قیمت این خوراکی نیز با توجه به بیشتر یا کمتر بودن مغزهای درون آن تعیین می‌شود. قدمت تهیه این خوراکی به دوران حکومت صفویه در اصفهان باز می‌گردد و همین امر سبب شده که گز اصفهان با وجود تاریخچه طولانی، در کل کشور و جهان یک محصول شناخته شده باشد.
اصفهانی‌ها برای تهیه گز از شکر، گلاب، انواع مغزها، سفیده تخم مرغ و گزانگبین که نوعی ماده خوراکی شبیه به عسل است استفاده می‌کنند.

پولکی و نبات اصفهان
پولکی و نبات از دیگر سوغات اصفهان است. نبات را می‌توانید برای شیرین کردن چای در یک صبح دل انگیز بهاری و تابستانی یا عصر خنک پاییزی و زمستانی استفاده کنید. برای تهیه نبات از شکر و آب جوش استفاده می‌شود. ابتدا شکر را در آب جوش حل کرده و آنقدر هم می‌زنند تا حالت اشباع پیدا کند. سپس سیخ‌های چوبی یا نخ‌هایی که برای تهیه نبات مناسب هستند را درون ظرف قرار می‌دهند و صبر می‌کنند تا بلورهای نبات شکل بگیرد. امروزه نبات در نمونه‌های مختلف مانند نبات زعفرانی، نبات دارچینی و… تولید می‌شود.
پس از تشکیل بلورهای درخشان و شفاف نبات مقداری شیره در ته ظرف باقی می‌ماند. از این شیره برای تهیه پولکی که از خانواده آب نبات‌ها به حساب می‌آید استفاده می‌کنند. پولکی نسبت به دیگر آب نبات‌ها نازک‌تر است و در طعم‌های مختلفی ارائه می‌شود. برای سوغات مد نظر خود می‌توانید یک بسته پولکی که دارای چندین طعم‌ مختلف است را انتخاب کنید.

جوز قندی اصفهان
جوز قندی که در دسته شیرینی‌های محلی قرار دارد نیز از معروف‌ترین سوغات اصفهان است. جوز قندی اصفهان با شیرینی‌های دیگر که از آرد و شکر و… تهیه می‌شوند تفاوت دارد. برای تهیه این شیرینی از یک نوع هلو به نام الگ استفاده می‌شود. این میوه مزه‌ای ‌ترش و شیرین دارد و برای تهیه جوز قندی ابتدا آن را به مدت چهار روز در برابر آفتاب قرار می‌دهند تا خشک شود. سپس داخل میوه را با استفاده از شکر، بادام و هل پر می‌کنند. جوز قندی اصفهان گران‌ترین شیرینی شناخته شده است و یک سوغات ویژه برای افراد خاص محسوب می‌شود.

میناکاری خاص‌ترین سوغات اصفهان
زادگاه هنر میناکاری شهر زیبای اصفهان است. این هنر قدمتی 5000 ساله دارد و هم اکنون به عنوان یکی از جذاب‌ترین سوغات اصفهان شناخته می‌شود. در مینا کاری روی ظروف چینی، ظروف برنجی، ظروف نقره، ظروف مسی و… نقش و نگارهای بخصوصی ایجاد می‌کنند. رنگ زمینه ظروف میناکاری شده اغلب آبی است و هنگام تماشای این آثار هنری تصور می‌کنید که نظاره گر آسمان لاجوردی هستید. به همین دلیل نام مینا کاری برای این اثر هنری انتخاب شده است.

قلم زنی اصفهان
قلم زنی اصفهان همانند دیگر آثار هنری این ناحیه به شهرت جهانی دست پیدا کرده است و در بسیاری از کشورها می‌توان نمونه‌هایی از این هنر اصیل را مشاهده کرد. در قلم زنی با استفاده از قلم و چکش مخصوص نقش و نگارهایی روی ظروف فلزی که اغلب از جنس نقره، مس، برنج و طلا هستند ایجاد می‌شود. ظروف قلم زنی شده نیز در رده بهترین سوغات اصفهان قرار دارند و اگر هزینه معقولی برای تهیه یک سوغات ویژه در نظر گرفته‌اید به شما پیشنهاد می‌کنیم این ظروف را انتخاب کنید.

کلمن

معرفی برند کلمن

لوازم کوهنوردی و کمپینگ کلمن

معرفی برند کلمن:

یکی از شاخص ترین برندهای لوازم کوهنوردی و کمپینگ در دنیا شرکت آمریکایی کلمن می باشد که سابقه طولانی در تولید و ارائه این محصولات دارد. شرکت کلمن در سال 1909 میلادی توسط ویلیام کافین کلمن در شهر نیویورک آمریکا فعالیت خود را آغاز کرده است. این شرکت در ابتدای فعالیت خود شروع به تولید فانوس هایی با روشنایی بالا جهت روشن کردن زمین های فوتبال و محل مسابقات اسب دوانی می کند.

با پایان یافتن جنگ جهانی دوم شرکت کلمن فعالیت خود را در سطح بالاتری از سر می گیرد و شروع به تولید لوازم کمپینگ برای سفرهای طولانی و صعودهای کوهنوردی می کند. اجاق های کمپینگ کلمن، یکی از لوازمی بوده که به سرعت مورد علاقه گردشگران و کوهنوردان قرار می گیرد. در سال 1957 میلادی این شرکت یخدان های منحصر به فردی را تولید و عرضه کرد. یخدان های این شرکت که امروزه نیز در سطح انبوهی تولید می شود دارای محفظه پلاستیکی بوده که از چند لایه پلاستیک فشرده و گرمادیده می باشد. سبکی و شست شوی راحت، همراه با کیفیت بالا از خصوصیات این یخدان می باشد.

شرکت کلمن در ادامه تولیدات خود در سال 1962 ساخت چادرهای مخصوص کوهنوردی و گردشگری را آغاز می کند. به دلیل کیفیت بالای این چادرها در قرن بیست و یکم و عصر حاضر در تعداد انبوهی و در سطح بین المللی عرضه می شود.

از دیگر محصولات مهم شرکت کلمن کوله پشتی ویژه کوهنوردی و گردشگری می باشد. این نوع کوله پشتی به شکل خاص و متقاوت نسبت به برندهای دیگر تولید و ارائه می شود و طرفداران زیادی دارد. به علت تفاوت های فیزیکی بین خانم ها و آقایان این شرکت کلمن توانسته کوله پشتی هایی ویژه خانم ها و آقایان تولید کند. استخوان بندی خانم ها عموماً ریز تر نسبت به آقایان بوده و شکل پایین تنه آنها متفاوت بوده و سرشانه های بزرگی ندارند. به همین دلیل این شرکت کوله پشتی مخصوص خانم ها طراحی و تولید کرده است که دارای بندهای کوله نزدیک به هم و شکل کمربند آن قوس دار و باریک بوده تا کوله بتواند به راحتی روی استخوان لگن خانم ها بنشیند.

یکی از نکات مهم در هنگام خرید کوله پشتی حجم داخلی آن می باشد. سه عامل اساسی در انتخاب نوع کوله پشتی توسط کوهنوردان شامل مدت زمان کوهنوردی، فصل صعود و حجم وسایل مورد نیاز آنها می باشد. کوله پشتی های برند کلمن این شاخصه را داراست که بتواند بیشترین حجم وسایل مورد نیاز یک کوهنورد در تمامی فصل ها و برای مدت زمان طولانی را در خود جای دهد. همچنین به علت جنس خاص پارچه کوله پشتی از ورود رطوبت و باران به داخل آن محافظت می کند. طراحی کوله پشتی کلمن به گونه ای است که حمل آن در مسیرهای طولانی  بسیار راحت و بدور از ایجاد خستگی برای کوهنورد می باشد.

از دیگر ویژگی های کوله پشتی کلمن قابلیت تنظیم آن می باشد. این شرکت در سه سایز بزرگ، کوچک و متوسط کوله پشتی های خود را تولید می کند. این مزیت موجب شده تا با انتخاب مناسب سایز کوله پشتی و قابلیت تنظیم شدن آن، انتقال وزن بار کوله پشتی به طور صحیح روی بدن کوهنورد صورت گیرد. به طوری که بیش از 80 درصد وزن بار کوله بر روی پایین کمر و ناحیه لگن کوهنورد انتقال پیدا می کند و شانه های کوهنورد با تنظیم بندهای متصل به کوله پشتی بیشتر در کنترل بار کوله نقش دارند.

 

پینت بال

پینت بال

پینت بال

یکی از ورزش های مهیجی که به تازگی در طول سال های گذشته مورد استقبال بسیاری از مردم قرار گرفته، پینت بال است. Paintball نامیست که به بازی مهیج شلیک رنگ اطلاق شده است که رده سنی مشخصی برای آن تعریف نشده و افراد جوان تا سنین بالاتر می توانند این ورزش هیجان انگیز را انجام دهند.

تاریخچه پینت بال

چارلز نلسون از شرکت رنگ نلسون پینت بال مفهوم نشانگر پینت بال را در اواسط دهه ی 60 اختراع کرد. ورزش پینت بال یک ورزش نسبتا جوان محسوب می شود که اولین بازی آن سی سال پیش در ژوئن سال 1981 انجام شد.

تجهیزات مورد نیاز برای بازی پینت بال

ابتدا به ساکن می بایست افراد قبل از شروع بازی لباس مناسب بر تن کنند. پیراهن های با آستین بلند و شلوار مناسب خواهند بود.  همچنین در صورت امکان می توان از لباس های چند لایه استفاده کرد. جهت استتار مناسب، بهتر است از پوشیدن لباس های رنگی خودداری نمود و لباس هایی هم رنگ با محیط پوشید.

کفش اسپرت ورزشی و یا چکمه مناسب در طول انجام این ورزش نیز بسیار اهمیت دارد.

مارکر پینت بال وسیله است که در آن مخزنی قرار داشته و با فشنگ های حاوی رنگ پر می شود و برای شلیک استفاده می گردد. فشنگ ها، کپسول هایی کروی ژلاتین حاوی پلی اتیلن گلیکول، رنگ و مواد غیر سمی محلول در آب هستند که از درون مخزن مارکر پینت بال یا تفنگ به سمت حریف شلیک می شوند. پس از شلیک این کپسول ها با برخورد به مانع، رنگ را پخش خواهند کرد و با برخورد گلوله به حریف، وی از دور مسابقه خارج می گردد.

ایمنی در ورزش پینت بال

پینت بال جزو ورزش های بسیار امن محسوب می شود و در صورتی که بازیکن به درستی بازی کند، منجر به آسیب های عمده نخواهد شد. در صورتی که شلیک گلوله رنگی به پوست لخت و حساس بدن در محدوده نزدیک و زاویه مستقیم انجام شود، مطمئنا فرد به شدت آسیب خواهد دید. تنها آسیبی که در پینت بال ممکن است افراد با آن مواجه شوند، سقوط و یا مواجه شدن با موانع است. جدی ترین صدمات نیز در مواقع نادر با در دست گرفتن ماسک ها و تجهیزات ایمنی، احتمال وقوع کمتری می یابد و به همین دلیل پینت بال را بازی با امنیت بیشتری در میان سایر ورزش ها می دانند.

در کل اگر از کبودی ناشی از شلیک گلوله و صدمات جزئی که در طول بازی به بازیکنان وارد می شود صرف نظر کرد، بازی پینت بال با افزایش آدرنالین بدن، یک بازی جذاب و سرگرم کننده محسوب می شود.

زمین بازی پینت بال

زمین بازی پینت بال باید هموار باشد و اغلب دور تا دور آن با توری های مخصوص پوشانده می شود. زمین های بازی پینت بال را با موانع مختلف ایجاد می کنند تا امکان استتار در بازی برای افراد فراهم شود و از طرفی هیجان دو برابر گردد.

علاوه بر این، موانع فاصله معینی با خطوط مرزی زمین داشته و اغلب به صورت مشخص شده قرار دارند.

در شهر های کوچک تر، بازی پینت بال با فضای معینی و استانداردی ساخته نمی شود و قوانین نانوشته در آن اجرا نخواهد شد.

بازی پینت بال در طول سال های گذشته پیشرفت های چشمگیری داشته و انتظار می رود روز به روز به علاقه مندان این بازی مهیج و جذاب در کشور افزوده شود.

قایق های بادبانی

آشنایی با ورزش تفریحی قایق های بادبانی

  • قایق های بادبانی

یکی از مشهور ترین و قدیمی ترین ورزش های آبی در میان علاقه مندان به ورزش ها و تفریحات آبی قایقرانی با قایق های بادبانی ست. در واقع قایق های بادبانی علاوه بر هیجان انگیز بودن و لذت بخش بودنشان، یک نوستالژی شیرین هم همراه شان دارند. و آن حس و تداعی نخستین دستاورد های بشر در زمینه ی ساخت قایق از آغاز تمدن است. در ابتدا از این قایق ها برای حمل و نقل و حتی کاربرد های نظامی در جنگ نیز استفاده می شد. اما هر چه بیشتر گذشت، با پیشرفت تکنولوژی و تغییر شکل دادن تفریحات، قایق های بادبانی هم از کاربری شان تغییر شکل داده و جنبه های تفریحی نیز کسب کردند. به طوری که امروزه دیگر از آنها بیشتر در عرصه ی ورزش و تفریح فقط استفاده می شود، و حتی تحت نظارت و کنترل فدراسیون ورزشی خاص خودشان نیز می باشند و رقابت هایی را هم در این زمینه برگزار می کنند. که این رقابت ها جهانی بوده و داوطلبانی که دارای شرایط لازم و کافی برای شرکت در این مسابقات هستند، می توانند به آسانی از سر تا سر دنیا در این مسابقات شرکت کرده و شانس خود را برای قهرمانی بیازمایند.

لازم به ذکر است که در ایران قایقرانی با قایق های بادبانی ورزشی نو پاست اما در سال های اخیر پیشرفت های چشمگیری داشته است و هر سال به علاقه مندانی که مایلند به طور حرفه ای در این رشته فعالیت کنند نیز دارد اضافه میشود. پایگاه های اصلی قایقرانی با قایق های بادبانی در دو نقطه از ایران دیده می شود. یکی نوشهر مازندران و دیگری بندر لنگه است.

اما بطور کلی این رشته در سواحل اروپایی و به ویژه استرالیا از رونق خاصی برخوردار است و به عنوان یکی از رشته های ورزشی یا تفریحات پر طرفدار بین مردم رایج است.

قایق های بادبانی، قایق های نسبتا کوچکی هستند که به کمک نیروی باد حرکت می کنند و بستر آنها معمولا دریا های عظیم و یا اقیانوس هاست و قادر به طی کردن مسافت های متفاوتی هستند. جهت حرکت این قایق ها باید همیشه در جهت موافق باد باشد و امکان ندارد که بتوانند در خلاف جهت باد حرکت کنند. زیرا نیروی محرک برای حرکت این قایق ها از باد گرفته می شود و به همین دلیل باید در راستای آن و هم جهت با آن حرکت کنند. از قایق های بادبانی تفریحی هم می توان به صورت انفرادی استفاده کرد و هم می توان به صورت جمعی در آن نشست. پیش از سوار شدن به این قایق ها نیز بهتر است مانند سایر رشته های ورزشی آبی از اطلاعات و مهارت هایی برای هدایت و حفظ تعادلتان روی قایق برخوردار باشید و نکات ایمنی مانند پوشیدن جلیقه ی نجات را فراموش نکنید.

قایقرانی با قایق های بادبانی به دلیل تجهیزات مورد نیاز و ملزوماتش، جز رشته های ورزشی و تفریحی گران و پر هزینه محسوب میشود. هرچند که ورزش ها و تفریحات آبی در همه جای جهان جز تفریحات تجنلی و گران به حساب می آیند و متاسفانه همه قادر نیستند از آنها استفاده کنند.

 

ٖجت لو

جت لو چیست

  • همه چیز از ورزش مهیج جت لو JETLEV

جت لو Jetlev شاید یکی از عجیب ترین و جذاب ترین رشته های ورزش ها و تفریحات آبی باشد که تا کنون دیده اید. جت لو را می توان پرواز روی آب با یک جلیقه ی جادویی موتور دار تعریف کردف که می توان گفت تقریبا از ترکیب دو وسیله ی ورزشی آبی ( جت اسکی و جت پک ) که حتما نام آنها را شنیده اید الهام گرفته و ساخته شده اند. ایده ی جت لو اولین بار توسط یک کانادایی به نام “ریمون لی” در سال 2000 ارایه شد و پس از کلی پرورش این ایده ی نوین، سرانجام در سال 2009 اولین بار از نمونه های اولیه آن رو نمایی شد. و هنوز که هنوز است این وسیله های جداب تفریحی در حال پیشرفت و تکامل هستند.

جلیقه ای که با آن جت لو را تجربه می کنید، با یک موتور بسیار قدرتمند و دو جریان پر فشار آب طراحی و ساخته شده اند، که شما به کمک آنها هیجان پرواز روی آب را تجربه می کنید. در این جلیقه ی موتور دار دو دسته ی فلزی مستحکم تعبیه شده است که به کمک آنها می توانید تعادل خود را ضمن پرواز کنترل نمایید. با جت لو تا ارتفاع 10 متر روی آب می توانید اوج بگیرید و پرواز کنید . حداکثر زمانی که با آن می توانید به پرواز روی آب ادامه دهید چیزی در حدود 1 الی 2 ساعت است، و سرعتش نیز 65 کیلومتر در ساعت می باشد.

 

 

موردی که در زمان پرواز روی آب در جت لو موثر است، بدون شک قدرت موتور آن است. دو لوله ی ای که در پشت جلیقه ی جت لو حامل دو جریان پرفشار آب هستند، طولی معادل 10 متر دارند، و از این روست که حداکثر ارتفاعی که کیتوانید با جت لو از سطح آب بلند شوید 10 متر است. این لوله ها به یک موتور، که در یک قایق کوچک در آب و در پشت سر شخصی که سوار بر جت لو است، در حرکت هستند. در واقع تمام چیزی که جت لو از آن ساخته شده است و به کمک آن هیجان ماشی از این شکل از پرواز را به شما هدیه می دهد، یک موتور قوی با دو شلنگ برای انتقال آب و یک وسیله ی نقلیه ی آبی کوچک و جمع و جور برای قرار گرفتن موتور در آن است. اما همین وسیله ی به ظاهر ساده امروزه یکی از پر طرفدار ترین ورزش ها و تفریحات آبی برای مردم محسوب می شود و عده ی زیادی بی صبرانه منتظر فصول گرم سال هستند تا بتوانند این تفریح مهیج و با نشاط آبی را تجربه کنند. بدیهی ست که در همه جای دنیا معمولا جت لو نیز مانند تمامی ورزش های آبی در شهر های ساحلی بر قرار و دایر است. جت لو نسبت به سایر ورزش های آبی تجهیزات خاصی نیاز ندارد. یعنی کافیست تنها یک جلیقه ی نجات پیش از سوار شدن به تن داشته باشید و بعد پس از گرفتن توصیه های لازم برای نحوه ی استفاده از این وسیله توسط یک کاربلد، میتوانید به راحتی آن را تجربه کنید.

رالی داکار

رالی داکار

رالی داکار

رالی داکار به عنوان قلب مسابقات رالی جهان زیر شاخه رشته اتومبیل رانی شناخته می شود و مسیر های طولانی دارد که اغلب در بیابان و صحراهای شنی برگزار می شود. ابتدای هر سال میلادی زمانیست که مسابقات جهانی رالی داکار اجرا می گردد. این مسابقات ابتدا توسط یک فرانسوی و به ابتکار وی شکل گرفت و امروزه به عنوان یکی از هیجانی ترین مسابقات اتومبیل رانی شناخته می شود.

رالی داکار برای اولین بار در صحرای افریقا برگزار شد و سپس در سال 2008 به صحرا های امریکای لاتین انتقال یافت. نکته قابل توجه در مسابقات رالی داکار این است که این مسابقات تنها در صحراهای شنی برگزار نشده و در دور اول مسابقات رانندگان می بایست از کوه نیز بالا بروند.

بنابراین می توان رالی داکار را اینگونه تعریف کرد: رالی داکار نوعی از مسابقات اتومبیل رانی در طبیعت است که جاده ی هموار شده ای برای آن وجود ندارد. در رالی داکار می بایست رانندگان به صورت حرفه ای از موانعی که در مسیر هستند عبور کنند و قهرمانی آن ها وابسته به تجربه و حرفه ای بودن آن ها است.

در این مسابقات قدرت موتور کمتر شده و چون در اتفاعات رانندگی می کنند و اکسیژن هوا کاهش می یابد، موتور مشتعل نخواهد شد.

زمانی که مسابقات رالی داکار در منطقه داکار برگزار می شد، انتهای مسیر مسابقه به دریاچه ای که آب آن رنگ صورتی به خود گرفته بود، ختم شده و بنابراین رنگ صورتی در مسابقات داکار الهام گرفته از همین دریاچه است.

نکته ای که در مسابقات رالی داکار اهمیت دارد این است که رانندگان باید تا انتهای مسیر مسابقه به سلامت برسند و دوم آنکه بتوانند در این مسابقات برنده شوند. در این صورت جام قهرمانی را از آن خود نموده اند. مسیر رالی داکار 8500 کیلومتر است. رانندگان می بایست این مسیر را طی کرده و به مقصد برسند.

اسطوره های رالی داکار

سیریل دسپرس یکی از قهرمانان مسابقات رالی داکار است که پنج عنوان قهرمانی را از آن خود نموده است.

استفان پیترهانسل و ژوآن بارِدا بورت از قهرمانان مسابقات رالی داکار هستند که مقام قهرمانی را به نام خود ثبت نموده اند. از آنجا که رالی داکار در چندین بخش اتومبیل، چهار چرخ و موتور سیکلت و کامیون برگزار می شود، قهرمانان این رشته سعی دارند تا در رانندگی در چندین بخش آن به مقام دست یابند. پیتر هانسل اولین و برترین راننده ای است که در بخش اتومبیل رانی و موتورسیکلت به صورت توام در رالی داکار موفقیت های بی نظیری کسب کرده است.

علاوه بر رانندگان که در این مسابقات، جام قهرمانی را به دست می آورند، خودروسازان نیز به سبب برترین خودروی مقاوم در این مسابقات به مقام هایی دست پیدا می کنند. فولکس واگن یکی از خودروسازان مطرحی است که قدمت طولانی در ساخت اتومبیل و ماشین دارد. این شرکت توانسته است سه بار به مقام برترین خودرو در رالی داکار دست یابد.

پژو یکی دیگر از قهرمانان مطرح در مسابقات رالی داکار است که به صورت متوالی برنده ی سه قهرمانی در این مسابقات شده است.

رانندگان اوج هیجان و لذت را در مسابقات رالی داکار تجربه خواهند کرد و بنابراین این مسابقات یکی از پر طرفدار ترین مسابقات رالی در جهان محسوب می شود و علاقه مندان زیادی دارد.

جی پی اس

آشنایی با جی پی اس

همه چیز در مورد جی پی اس

جی پی اس یک موقعیت یاب مکانی است که با نام ردیاب نیز خوانده می شود. همه ی افراد با دور شدن از خانه خود سعی می کنند تا از GPS استفاده کنند. این وسیله ابتدا برای کار های نظامی توسط وزارت دفاع امریکا استفاده می شد و اکنون در همه جای دنیا به صورت اختصاصی و عمومی از آن بهره گرفته می شود. سیستم های جی پی اس اغلب با استفاده از امکانات ماهواره هایی که به دور زمین می چرخند اطلاعاتی را دریافت کرده و سپس با فرمول های مختلف و پیچیده موقعیت را تعیین می کنند.

برای تعیین مکان دقیق یک نقطه می بایست ابتدا جی پی اس فعال باشد. برای مثال وقتی شما در یک سفر جی پی اس تلفن همراهتان را روشن می کنید، سایرین می توانند موقعیت مکانی دقیق شما را پیدا کنند. این در حالیست که وقتی این گزینه غیر فعال باشد نمی توان آمار دقیقی از افراد پیدا نمود.

جی پی اس چگونه کار می کند؟

این سوال گاها برای برخی از استفاده کنندگان جی پی اس پیش می آید که جی پی اس چگونه کار می کند؟ ماهواره در هر روز دو بار به دور کره زمین می چرخند و فرکانس ها و دیتا های ارائه شده از جی پی اس را دریافت کرده و موقعیت مکانی از این طریق روی آن مشخص می گردد. امروزه تلفن های همراهی که با ویژگی اندروید به بازار عرضه شده، موقعیت یاب مکانی یا جی پی اس دارند و کار را برای استفاده از جی پی اس راحت تر کرده اند. نرم افزار هایی که در این گوشی های همراه استفاده می شوند اغلب به صورت آفلاین اجرا گردیده و اطلاعات دقیقی را از مسیر و یا یک موقعیت مشخص ارائه می دهند.

کاربرد جی پی اس

در همه ی مکان ها از جی پی اس استفاده می کنند و چون این امکان به صورت رایگان در اختیار همه ی افراد قرار گرفته ، کاربرد آن روز به روز توسعه بیشتری می یابد.

از جی پی اس در هنگام گم شدن افراد از طریق رد یابی موبایل آن ها استفاده می کنند. همچنین امروزه از این امکان در ماشین های سواری همچون تاکسی، اتوبوس و حتی هواپیما بهره برده تا موقعیت دقیق مکانی آن ها روی نقشه نشان داده شود.

اما عام ترین کاربرد جی پی اس مربوط به افرادی است که می خواهند به مناطق ناشناخته سفر کنند. آن ها می توانند برای تعیین موقعیت مکانی اقدام کرده و از طرفی مسیر های منتهی به آن را از روی جی پی اس و نقشه هایی که با این امکان کار می کنند، مشخص نمایند. در واقع بسیاری از مردم سعی می کنند تا برای شناخت مسیر از جی پی اس استفاده کنند و این ویژگی به بسیاری از آن ها در این راه کمک شایانی خواهد نمود.

کاربرد جی پی اس متعدد است که معمول ترین آن در بالا بیان شد. آنچه در جی پی اس یا موقعیت مکانی اهمیت دارد، وجود موانعی است که مانع عبور فرکانس های متعدد به ماهواره ها می گردد و ممکن است دقت آن را به نسبت پایین بیاورد. در هر صورت استفاده از یک نرم افزار جی پی اس در تلفن همراه در دنیای امروز برای همه ی مردم الزامی به نظر می رسد.

درباره ی دریاچه ی اوان در الموت

درباره ی دریاچه ی اوان در الموت

دریاچه اوان یکی زیباترین دریاچه ها و جاذبه های طبیعی کشورمان است. که علاقه مندان به طبیعت باید آن را در لیست جاهایی که می بایست دید قرار دهند. دریاچه اوان یکی از مناطق و جاذبه های گردشگری بسیار زیبا با چشم اندازی خارق العاده رو به کوه هاست، که به دلیل دارا بودن موقعیت جغرافیایی بسیار مناسب از نظر دسترسی و محیط اطراف یکی از بهترین گزینه ها برای برپا کردن کمپینگ های کوتاه مدت دوستانه و خانوادگی ست.

موقعیت جغرافیایی دریاچه ی اوان

دریاچه ی اوان در منطقه ای کوهستانی و با مناظر کوه در اطرافش، در 75 کیلومتری و شمال شرقی شهر قزوین و در بخش رودبار و منطقه ی معروف الموت واقع شده است. و در نزدیکی آن دو روستا با نام “اوان” و “وربن” قرار گرفته اند.

مساحت دریاچه ی اوان به طور تقریبی 78 هزار متر مربع است

ارتفاع این دریاچه از سطح آب چیزی معادل 1815 متر است.

عمق دریاچه ی اوان را در حدود 6 و نیم متر تقریب زده اند.

اطراف این دریاچه پوشیده از پوشش های گیاهی بسیار زیبایی است که قالبا تا نزدیکی دامنه ی کوه ها روییده اند و زیبایی دریاچه را دو چندان می کنند.

جاده ای که به دریاچه اوان منتهی می شود حدودا 20 الی 30 متر از سطح دریاچه مرتفع تر است.

در ضلع جنوبی این دریاچه محیطی وجود دارد که برای اقامت موقت و لذت بردن از فضا بسیار مناسب است.

دسترسی به دریاچه ی اوان

اگر قصد سفر به دریاچه ی اوان را دارید می بایست از جاده ی قزوین الموت برای رسیدن به آن استفاده کنید.

و در نظر داشته باشید که این جاده علاوه بر مناظر زیبای اطرافش، در تمام طول مسیر پوشیده از پیچ و خم هایی ست که موجب تامل شما در جاده می شود.

جنبه های تاریخی دریاچه ی اوان و نام گذاری آن

روایاتی وجود دارد که دریاچه ی اوان بازمانده ای کوچک از یک دریاچه ی بزرگ و قدیمی ست. و یا طبق نظر برخی از کارشناسان زمین شناسی این دریاچه در حدود 500 سال پیش در راستای لغزش و ایجاد شکافی در زمین حاصل شده است که احتمالا آن لغزش ها در حال حاضر غیر فعال اند و آسیبی به دریاچه نمی زنند و یا آن را از بین نمی برند.

نام این دریاچه بی شباهت به خودش نیست. اوان با تلفظ Ovan به معنی “محل جمع شدن آب” است. و از ترکیب دو واژه ی “او” به معنی آب، و “وان” به معنی محل جمع شدن آب به وجود آمده است.

یکی از مهم ترین اتفاقات تاریخی این دریاچه ی زیبا ثبت آن در سال 1389 به عنوان 89 امین اثار طبیعی ملی کشورمان در سازمان میراث طبیعی ایران می باشد.

آب و هوا و فصول مناسب برای گردشگری در دریاچه اوان

زیبایی ها و جاذبه های تفریحی و طبیعی دریاچه ی اوان آنقدر زیاد است که در هر چهار فصل سال علاقه مندان به سفر را به دیدارش ترقیب می کند. زیرا در هر فصلی جاذبه و تفریحی متناسب با آب و هوای آن فصل دارد.

اما به طور کلی آب و هوای دریاچه و مناطق اطراف آن به دلیل اینکه در ارتفاع بالا و در میان کوه ها قرار گرفته است، زمستان ها و پاییزی سرد و پر برف دارد ولی در سایر فصول گرم سال آب و هوایی معتدل و مطبوع در دریاچه ی اوان در انتظارتان است.

جاذبه های تفریحی دریاچه ی اوان
1. قایق سواری
2. به پا کردن کمپینگ و تور عکاسی
3. کوهنوردی
4. طبیعت گردی و دشت نوردی
5. اسکی
6. آشنایی با زیست بوم خاص منطقه

ویزا آفریقای جنوبی

راهنمای اخذ ویزای توریستی آفریقای جنوبی

ویزای توریستی آفریقای جنوبی برای ایرانیان

جهت سفر به کشور زیبای آفریقای جنوبی نیاز به اخذ روادید از سفارت این کشور میباشد که پیشنهاد میشود برای برنامه ریزی بهتر حداقل یکماه قبل از آغاز سفارت وقت سفارت اخذ شود

البته نیاز به مراجعه به سفارت نمیباشد و شما میتوانید به راحتی با مراجعه به وب سایت https://visa.vfsglobal.com/irn/fa/zaf/apply-visa کلیه امور مربوط به آن را انجام داده همچنین راهنمایی های

مورد نظر در این خصوص را بدست آورید توجه داشته باشید که ما در مطلب تنها به ویزای توریستی اشاره داریم و انواع دیگر ویزا مورد نظرمان نمیباشد.

مدارک مورد نیاز ویزای توریستی آفریقای جنوبی:

 

  • اصل پاسپورت امضا شده با شش ماه اعتبار و حداقل دو صفحه خالی به همراه کپی

  • دو قطعه عکس پرسنلی

  • پرینت گردش حساب سه ماهه لاتین با تایید بانک

  • گواهی تمکن مالی به لاتین

  • مدارک شغلی اعم از حکم کارگزینی – جواز کسب – گواهی شغلی و غیره همراه با ترجمه با مهر مترجم

  • رزرو هتل (نام متقاضی و همراهان در تاییدیه هتل ذکر شود) به مدت روزهای اقامت

  • بلیط پرواز

  • تکمیل فرم تقاضانامه BI-1756

  • برنامه سفر

  • رسید تاییدیه وقت

  • 57 یورو بابت هر نفر و ۷ یورو بات هزینه ارسال مدارک نقدا همچنین مبلغ ۴۵۰۰۰۰ تومان

در صورت دریافت نوبت بعد از ساعت ۲ بعد از طهر مبلغ ۴۰ یورو به صورت مازاد از شما اخذ خواهد شد.

توجه بفرمایید مدارک و اطلاعات این مقاله بر اساس تجربه شخصی گردآوری شده و ممکن است سفارت از شما مواردی دیگر درخواست نماید و مبالغ دستخوش تغییر گردند همچنین تنها مرجع تصمیم گیری در خصوص درخواست شما تنها و تنها سفارت محترم این کشور است.

پیشنهاد میشود در صورت اخذ ویزا حتما و حتما بیمه مسافرتی اخذ گردد.

درخواست ویزا در حال حاضر نیاز به انگشت نگاری ندارد اما حضور فرد متقاضی در مرکز vfs تهران الزامیست.

مرکز vfs مربوط به امور کنسولی آفریقای جنوبی در محله پاسداران میدان هروی  هروی سنتر واقع شده است.

حتما سعی کنید سر وقت در محل حضور داشته باشید.

از تماس با افراد سودجو خودداری کنید و امور خود را به صورت مستقیم مرکز vfs در میان بگذارید.

 

رسانه مسافرنامه سفری خوش را برای شما آرزو دارد.

رینهولد مسنر

رینهولد مسنر

رینهولد مسنر ( اسطوره کوهنوردی)

کوهنوردان معروفی از ابتدای خلقت تا کنون توانسته اند قله های مختلف را فتح کنند و نامی به یادگار بگذارند. رینهولد مسنر یکی از کوهنوردان معروف است که به دلیل صعود قله های بالای 8000 متر به شهرت رسیده است. تمامی کوهنوردان امروزی مسنر را اسطوره ای در رشته ی کوهنوردی می دانند و از وی الهام می گیرند. کوهنوردی علاوه بر ورزش یک علاقه و انگیزش نسبت به پیشروی در یک کوه است. خطرات زیادی در کوهنوردی متوجه کوهنورد خواهد شد که توانایی مقابله با آن، صعود را ممکن می سازد. مسنر به عنوان اولین کوهنوردی شناخته می شود که توانسته کوه های آلپ و هیمالیا را بدون استفاده از اکسیژن فتح کند. این افتخاریست که رینهولد مسنر را به یک اسطوره و شهرت جهانی رسانید.

بیوگرافی رینهولد مسنر

مسنر در سپتامبر 1944 در ایتالیا متولد شد. وی با کمک پدر خود توانست بسیاری از فنون کوهنوردی را از همان ابتدای کودکی بیاموزد. او در 5 سالگی اولین قله خود را از کوه های آلپ فتح نمود. وی به همراه برادرش در سنین بالاتر کوهنوردی کرد و علاقه زیادی به کوهنوردی و قطب نوردی داشت.

1970 سالی بود که مسنر به قله ی هیمالیا صعود نمود و در همین سفر به دلیل سن پایین و کم تجربگی برادرش را از دست داد. عدم استفاده از تجهیزات مناسب سبب شد تا در صعود به قله هیمالیا، مسنر بر اثر سرمازدگی انگشتان خود را از دست بدهد. نانگا پاربات به عنوان خطر ناک ترین قله ی این کوه، هدف اصلی صعود در این سفر بود. با اینکه صعود به این قله توسط مسنر و گونتر انجام شد اما مسنر به سختی زنده ماند و گونتر جان خود را در این راه از دست داد.

سال 1975 سالی بود که مسنر به همراه یک نفر دیگر به صورت آلپی به یکی از قله های قراقروم که بالای 8000 متر ارتفاع داشت، صعود کرد. صعود آلپی بدین معناست که کوهنورد بدون تجهیزات اضافی و با کمترین امکانات و حتی اکسیژن به قله صعود خواهد کرد.

مسنر اولین فردی بود که کوه اورست و 14 قله ی مرتفع دیگر را بدون اکسیژن فتح نمود و بنابراین از او به عنوان افسانه ای به یادماندنی در کوهنوردی یاد می کنند.

همچنین مسنر اولین فردی بود که قطب جنوب و سپس قطب شمال را طی کرد و صحراهای مختلف از جمله صحرای گوبی را طی نمود.

اغلب کوهنوردان در طول سال های گذشته مسنر را  اسطوره ی کوهنوردی معرفی کردند که توانسته است بسیاری از رکورد های جهانی کوهنوردی را برای اولین بار به نام خود ثبت نماید. مسنر علاوه بر کوهنوردی، در صحرا نوردی و قطب نوردی نیز شهرت دارد. قدرت روحی و جسمی بالای مسنر سرمشق بسیاری از کوهنوردان و حتی مردم عادیست و سبب می شود تا از آن به عنوان افسانه ای یاد کنند که در تاریخ تکرار نخواهد شد. مسنر یکی از بهترین های کوهنوردی در عصر حاضر است و  انتظار می رود تا چندیل نسل آینده نیز به عنوان اسطوره ی جهانی کوهنوردی باقی بماند و در اذهان ماندگار شود.

اتومبیلرانی

انواع سبک های اتومبیلرانی

 

با اینکه اغلب مردم و به خصوص جوانان به اتومبیل رانی علاقه ی زیادی دارند اما هنوز هم بسیاری از آن ها به سبک های اتومبیل رانی آشنایی ندارند. این بی آگاهی موجب می شود تا هر فرد علاقه مند با ورود به این رشته متوجه نواقص خود و نیاز هایش گردد که در اواسط راه می بایست هزینه های زیادی را پرداخت کند.

بنابراین بهتر است قبل از هر چیزاطلاعاتی درباره ی انواع سبک اتومبیل رانی بدست آوریم.

رالی

یکی از پر ریسک ترین مسابقات اتومبیل رانی که در جاده های باریک و خاکی برگزار می شود، رالی است. مسابقات رالی با جمع امتیاز هر فرد و زمانی که دور مسابقات را به پایان رسانده است، هیجان بیشتری می گیرد. زیرا اغلب رانندگان حرفه ای این مسابقات بر سر صدم ثانیه با هم رقابت می کنند و خطرات را در طول مسابقه پذیرا خواهند بود. رقابت های جذابی که بین تیم ها انجام می شود موجب ایجاد هیجان وصف نشدنی در بین تماشاگران و حتی مسابقه دهندگان می گردد. در مسابقات رالی اغلب خودرو های سواری با یکدیگر مسابقه می دهند. در این مسابقات خودرو ها در مسیر های مختلف و با اختلاف زمانی به رقابت می پردازند.

ریس

ریس نیز یکی از مسابقات اتومبیل رانی است که در مسیر های مختلف میان اتومبیل ها برگزار می شود. در مسابقات ریس تغییراتی درون هر کلاس خودرو باید انجام شود تا به سطح استاندارد برسد. در ایران برای ماشین های سواری همچون 206 و 405 و سایر ماشین های سواری مسابقات ریس برگزار می شود. در این مسابقات اتومبیل ها استاندارد شده و ایمنی را برای راننده ی خودرو افزایش می دهند. مسابقات ریس یکی از حرفه ای ترین مسابقات اتومبیل رانی است که در ایران برگزار می گردد.

درگ

مسابقات اتومبیل رانی درگ که با عنوان مسابقات شتاب نیز شهرت دارند بین اتومبیل ها و حتی موتور سیکلت های مختلف برگزار می شود. در این مسابقات می بایست خودرو ها پشت یک خط ایستاده و بعد از روشن شدن یک چراغ متراژ معینی را در کمترین زمان طی کنند. هر خودرویی که در کمترین زمان مسیر را طی نماید برنده مسابقه درگ خواهد شد.

دریفت

در این مسابقه، راننده باید با حداکثر سرعت از یک پیچ عبور کند. در اغلب مسابقات دریفت، چرخ ها تاثیر بسزایی در دور زدن خودرو دارند و این سرعت محاسبه شده را دریفت گویند.

اسلالوم

شاید یکی از جذاب ترین مسابقات اتومبیل رانی که به هنر راننده نیز وابسته است، اسلولوم باشد. در این مسابقه که به صورت انفرادی برگزار می شود هر راننده می بایست از موانعی مخروطی بدون برخورد عبور کند. در این مسابقات، راننده در اجرا کردن نمایشی جذاب، نقشی موثر خواهد داشت که در کمترین زمان باید انجام شود.

اغلب مسابقات اتومبیلرانی نیاز به رانندگان حرفه ای خواهد داشت و بهتر است رانندگان در مورد هر سبک اتومبیلرانی اطلاعاتی بدست آورند و بعد از شناخت و تعیین علاقه ی خود به صورت حرفه ای آموزش های لازم را ببینند. این کار سبب می شود تا هزینه ی کمتری برای حرفه ای شدن در رشته های ورزشی اتومبیل رانی پرداخت کنند و همچنین موج بیشتری از علاقه مندان به این رشته ها روی می آورند.

 

 

سالامون

معرفی شرکت سالامون

کوله پشتی سالامون

معرفی شرکت سالامون:

شرکت تولیدی لوازم کوهنوردی و گردشگری سالامون در سال 1947 میلادی توسط فرانسیس سالامون تاسیس شد. این شرکت در سال 1997 توسط شرکت آدیداس خریداری شد و پس از چند سال فعالیت شرکت آدیداس با برند سالامون در سال 2005 میلادی شرکت امر اسپورتز فنلاند امتیاز برند سالامون را خریداری کرد.

معرفی و ویژگی های کوله پشتی سالامون:

کوله پشتی سالامون دارای سیستم خاصی است که این امکان را داراست تا وسایل مختلف نیازمند کوهنوردان مانند قمقمه، فلاسک را به کمک کمربند مخصوص به کوله متصل کند. همچنین این نوع کوله پشتی دارای الیاف پی وی سی بوده و با داشتن محفظه بزرگ اصلی کوله توانایی نگهداری دیگر لوازم مورد نیاز کوهنوردان مانند باتوم را به راحتی نگهداری کند.

کوله پشتی سالامون به نحوی طراحی شده که کوهنوردان در هنگام طی مسیر و مخصوصاً در مسیرهایی که دارای شیب تند می باشد سرعت متناسبی داشته و کوله هیچ گونه ممانعتی در حرکت آنها نمی کند.

به طور کلی کوله پشتی سالامون برای کوهنوردی و پیاده روی در کوهستان استفاده می شود. زیرا این قابلیت را داراست که علاوه بر حمل لوازم مورد نیاز کوهنوردی می تواند کلاه اسکی یا تجهیزات مرتبط به آن را حمل کند.

جنس کوله پشتی سالامون از کیفیت و استحکام بالایی برخوردار بوده و این ویژگی منحصر به فرد این اطمینان را به کوهنوردان می دهد تا تجهیزات مورد نیاز خود که عمده آنها از وزن بالایی برخوردار است بدون هیچ گونه آسیب دیدن و یا پاره شدن کوله پشتی حمل کنند و تا پایان صعود خود به همراه داشته باشند.

 

ویژگی مهم دیگر کوله پشتی سالامون داشتن شلنگی از قسمت حمل قمقمه برای نوشیدن آب می باشد که این مزیت را به کوهنوردان می دهد تا به آسانی و سرعت بالا در هنگام طی مسیر از آن استفاده کنند.

کوله‌پشتی سالومون به گونه طراحی و تولید شده که بندهای مشبک و فومی متصل به آن باعث شود هیچ گونه فشاری به شانه ها و ستون فقرات کوهنوردان ایجاد نکند و از ایجاد احساس خستگی برای آنها جلوگیری کند. همچنین با طراحی خاصی در این نوع کوله پشتی انجام گرفته در قسمت اتصال کوله به کمر جریان هوا وجود داشته و از تعرق کوهنوردان ممانعت می کند.

در کوله پشتی سالامون از پارچه های سبک و راحتی استفاده شده که علاوه از جلوگیری از ورود رطوبت به داخل کوله از ایجاد بو نیز محافظت می کنند. همچنین این کوله پشتی دارای بند قفل شونده روی سینه می باشد که باعث جلوگیری از فشار به جناق سینه شده با تنظیم خاصی به سادگی بسته می شود.

یکی از ویژگی های مهم کوله پشتی سالامون ساختار فیزیکی آن می باشد طوری که متناسب برای هر آناتومی یک نوع کوله پشتی طراحی شده که موجب راحتی کوهنوردان در هنگام صعود می شود.

در کوله پشتی سالامون نوارهای شبرنگی تعبیه شده تا در هنگام شب ایمنی کوهنوردان را تأمین کند. این نوع کوله پشتی دارای چند جیب می باشد که وسایل خاصی می توان در آن جای داد. یک جیب داخلی به همراه جیب زیپ دار در کنار کوله و یک جیب کشی در قسمت جلویی کوله پشتی قرار دارد.

انواع شلوار ورزشی و راهنمای انتخاب آن

انواع شلوار ورزشی و راهنمای انتخاب آن

انواع شلوار ورزشی و راهنمای انتخاب آن

یکی از اصولی که همواره ورزشکاران به آن توجه می کنند، جنس و کیفیت لباس ورزشی می باشد. اغلب لباس های ورزشی می بایست از الیافی تهیه گردند که فرد بتواند به راحتی با آن ورزش کند. حس خوب ورزش در کنار لباس ورزشی مناسب پدید می آید و به همین خاطر لباس ورزشی برای ورزشکاران اهمیت زیادی خواهد داشت.

یکی از ویژگی هایی که برای شلوار ورزشی بیان می شود داشتن قابلیت ارتجاعی است. با این ویژگی جریان خون درون بدن به راحتی اتفاق می افتد و فرد می تواند حرکات سخت ورزشی را انجام دهد. تنگ بودن شلوار ورزشی نبایست به حدی باشد که از میزان فعالیت فرد کاسته شود.

انواع شلوار ورزشی با جنس و الیاف گوناگون برای ورزش های مختلفی مناسب هستند که در ادامه درباره ی آن سخن خواهیم گفت.

شلوار ورزشی نایلونی یا پلاستیکی

در ورزش های سنگین، استفاده از این نوع الیاف برای شلوار ورزشی توصیه نمی شود. زیرا با عرق کردن فرد، حالت بدی از لباس ایجاد می شود. معمولا شلوار های ورزشی با این جنس می توانند در آب و ورزش های آبی مورد استفاده قرار بگیرند هرچند که استفاده از شلوار ورزشی در آب مرسوم نمی باشد.

شلوار ورزشی پنبه ای

در قدیم استفاده از این شلوار های ورزشی توصیه می شد زیرا وزن سبکی داشته و در مقایسه با الیاف پلاستیکی بهتر عمل می کنند. یکی از معایبی که برای شلوار ورزشی پنبه ای بیان می شود، سنگین شدن آن در حین عملیات ورزشی می باشد. در واقع شلوار ورزشی پنبه ای عرق افراد را به خود نگهداشته و به همین دلیل بوی بدی از آن ساطع می شود. معمولا به دلیل گرم نگه داشتن بدن با الیاف پنبه ای، توصیه می شود تا شلوار ورزشی پنبه ای در فصل زمستان و در ورزش هایی که سرمای هوا آزاد دهنده است همچون کوهنوردی استفاده شود.

شلوار ورزشی اسپیندکس

لباس های ورزشی اسپیندکس به سرعت با عبور رطوبت از خود می توانند عرق افراد را از بدن دور کنند. شلوار ورزشی با این جنس به بهترین شیوه برای ورزش های کششی مورد استفاده قرار می گیرد زیرا که قابلیت ارتجاعی خوبی دارد و انعطاف پذیر است.

شلوار ورزشی اسلش

به تازگی در بازار نوع خاصی از شلوار های ورزشی ارائه شده است که به آن شلوار ورزشی همه کاره نیز می گویند. این نوع شلوار ها می توانند برای تفریح، محیط های صمیمی و دوستانه ی نه چندان رسمی و ورزش به کار روند.

با خرید شلوار ورزشی اسلش می توان چندین کارکرد از شلوار دریافت کرد که هر کدام در جای به خصوصی، استفاده می شود.

برای تهیه شلوار های ورزشی مختلف ابتدا می بایست نوع فعالیت ورزشی را انتخاب نمود. بعد از تعیین نوع فعالیت، تنوع شلوار کمتر شده و گرایش به نوع خاصی از شلوار بیشتر می شود. به خصوصیاتی همچون تنگی، گشادی، جنس الیاف به کار رفته، داشتن بند و جیب یا نداشتن آن، کوتاهی و بلندی در هنگام انتخاب شلوار ورزشی باید توجه شود تا کارکرد بهتری از آن برای ورزش مورد نظر ایجاد گردد.

اریس

سوغات تبریز قسمت اول

تبریز یکی از بزرگ‌ترین و زیباترین شهرهای کشورمان ایران است. این شهر دوران مختلفی را در طول تاریخ به خود دیده و حوادث زیادی را پشت سر گذاشته تا به شکل امروزی در آمده است. توریست‌های زیادی به این شهر زیبا و تاریخی سفر می‌کنند و به عنوان ره‌آورد سفرشان سوغات تبریز را همراه می‌برند.
تبریز یک کلان شهر در شمال غربی ایران و مرکز استان آذربایجان شرقی می‌باشد. از دیرباز مرسوم است که توریست‌هایی که به این شهر سفر می‌کنند هنگام بازگشت سوغات تبریز را با خود همراه می‌برند تا یاد و خاطره سفر را همیشه در خاطر خود حک کنند. تبریز بزرگ‌ترین شهر آذری نشین و قطب اقتصادی این منطقه است که جاذبه‌های تاریخی فراوانی را درون قلب خود دارد. این شهر زیبا حوادث تاریخی بسیاری را از سر گذرانده است و در طول حکومت پادشاهان گذشته مدت زمان طولانی پایتخت ایران زمین بوده است. در ادامه معروف‌ترین سوغات تبریز معرفی شده‌اند تا هنگام سفر با تور تبریز آن‌ها را تهیه کنید.
نوقا، یکی از جذاب‌ترین و خوشمزه‌ترین سوغات تبریز
یکی از خوشمزه‌ترین سوغات تبریز که توانسته رتبه نخست را در بین خوراکی‌های معروف این شهر به دست بیاورد نوقا است. این شیرینی شبیه به گز است و طعمی منحصر به فرد دارد.
شکر، گلوکز مایع، نان میکادو، شیره یا عسل، سفیده تخم مرغ، وانیل، کره و مغزهایی مانند فندق و گردو مواد تشکیل دهنده این خوراکی خوشمزه هستند. برای تهیه این شیرینی خوشمزه باید ابتدا کف قالب را چرب کرده و سپس یک لایه از نان میکادو را کف قالب بگذارید. سپس شکر، گلوکز مایع و عسل یا شیره را درون ظرفی قرار داده و حرارت دهید تا شکر آب شود.
این محلول باید به اندازه‌ای جوش بخورد که دمای آن به حدود 130 درجه سانتیگراد برسد. در این مرحله باید سفیده تخم مرغ را به اندازه‌ای هم بزنید که به حالت کف سفید رنگ در بیاید. حال باید شیره را به آرامی به سفیده اضافه کنید و هم بزنید. پس از این که شیره جذب سفیده شد و مواد حالت گرفتند باید مواد را لایه لایه درون قالب بریزید و در بین لایه‌ها مغزهای مورد نظر را قرار دهید. حال باید یک ورق دیگر از خمیر میکادو را روی مواد قرار دهید و مواد را فشار دهید تا خوب به هم بچسبند. پس از سرد شدن نوقا می‌توانید آن را با یک چاقوی چرب شده تیز برش بزنید و استفاده کنید.
قرابیه تبریز، یک شیرینی مخصوص و منحصر به فرد
قرابیه یکی دیگر از سوغات تبریز است که از شیرینی‌های منحصر به فرد این شهر به حساب می‌آید. قرابیه یک شیرینی گران قیمت و با ارزش است و تبریزی‌ها از آن برای پذیرایی در مهمانی‌های خاص و ویژه استفاده می‌کنند.
مواد اولیه این شیرینی از شکر، سفیده تخم مرغ، وانیل، بادام خام پوست کنده و مخلوطی از مغزها مانند پسته و گردو تشکیل شده است. برای تهیه این شیرینی ابتدا باید بادام را چرخ کنید تا به شکل پودر در آید. سپس باید پودر بادام را با سفیده تخم مرغ زده شده و شکر و وانیل مخلوط نمایید. در این مرحله خمیر صاف و یکدستی خواهید داشت که باید آن را درون ماسوره ریخته و سپس با فشار ماسوره هر بار مقداری از آن را درون سینی فر چرب شده بریزید. حال باید مغزها را روی شیرینی‌ها ریخته و دمای فر را روی 200 درجه تنظیم کنید. بعد از حدود 20 دقیقه شیرینی‌ها آماده هستند و می‌توانید آن‌ها را به همراه چای نوش جان نمایید.با توجه به این که این شهر سوغات بسیار زیادی دارد، در مقاله دوم دیگر سوغات تبریز معرفی شده‌اند و به شما پیشنهاد می‌کنیم حتماً مقاله بعدی را نیز مطالعه نمایید.

درباره ی قلعه ی تاریخی قلعه رودخان

درباره ی قلعه ی تاریخی قلعه رودخان Roudkhan Castle

قلعه ی تاریخی بسیار زیبای قلعه رودخان یکی از جاذبه های توریستی و دیدنی استان گیلان می باشد، که هر ساله خصوصا در فصول بهار و تابستان گردشگران بسیاری را به خودش اختصاص می دهد. قلعه رودخانبا ترکیبی زیبا از بافتی پله کانی و کهن با ارزش باستانی و تاریخیبسیار زیاد، به همراه طبیعت بکر و سرسبز شمال، به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری و توریستی استان گیلان و کشورمان در داخل و خارج از ایران شناخته شده است.

آشنایی با موقعیت جغرافیایی و تاریخی قلعه رودخان

قلعه رودخان واقع در روستای رودخان و در کنار رودخانه ای به نام رودخان، در استان گیلان و در بیست کیلومتری جنوب غرب شهر فومن قرار گرفته است.

مساحت این قلعه چیزی در حدود 2/6 هکتار  و طول آن برابر 1500 متر است. و دارای 65 برج و بارو می باشد.

ارتفای دیوار های این قلعه متغیر بوده و بین 3 تا 10 متر می باشد. و ارتفای آن از دریا میان 665 تا 715 متر است.

متخصصین باستان شناسی معتقدند این قلعه در دوره ی ساسانیان ساخته شده است و در دوره ی حکومت سلجوقیان نیز در آن تجدید نظر و بازسازی صورت گرفته است.

قلعه رودخان به عنوان یکی از دژ های نظامی مهم با موقعیت استراتژیکحایز اهمیت در استان گیلان محسوب میشده است. و سالیان بسیاری در گذشته محلی برای فرومانروایان در استان گیلان بوده است. و یکی از پر جذبه ترین و با شکوه ترین قلعه های نظامی و باستانی ایران به شمار می آید.

و از افتخارات و نقاط طلایی در تاریخ آن این است که روایت شده تا کنون هیچ دشمنی نتوانسته به این دژ نظامی وارد شود.

کشف قلعه رودخان توسط یک لهستانی

در حدود سال 1830 میلادی، برای اولین بار یک محقق لهستانی به نام اکساندر شودزکوخچکو وقتی برای کار تحقیقاتی خود به گیلان آمده بود متوجه ی این قلعه ی تاریخی شد و آنها را همراه با موقعیت های جغرافیایی و ظاهری اش در کار پژوهشی اش ثبت نمود.

بخش های تشکیل دهنده ی قلعه رودخان

این قلعه ی تاریخی از یک ارگ و یک قورخانه تشکیل شده است. که ارگ در بخش غربی قلعه واقع است و محل زندگی و حرمسرای حاکم آن بود، و قورخانه نیز در بخش شرقی قلعه قرار گرفته است و محل زندگی سربازان دژ و فعالیت های نظامی آنها بوده.

قسمت های غربی قلعه ی تاریخی قلعه رودخان، شامل دوازده ورودی، حوضچه ی آب انبار، چشمه، آبریزگاه شاه نشین، سرخانه و حمامو بناهای مسکونی می شود. و قسمت های شرقی نیز دارای دوازده ورودی و در های اضطراری و آبریزگاه و حمام و زندان بوده اند.

زبان اهالی روستای رودخان و وجه تسمیه ی قلعه رودخان

زبان روستای رودخان مانند اکثر بومیان آن منطقه ( منطقه ی توالش) تالشی ست.

طبق روایات در گذشته نام این قلعه ی تاریخی و نظامی “دژ روگان” بوده است. دژ روگان به معنی دژ یا قلعه ایست که در نزدیکی رودخانه ای واقع شده است. اما کم کم نامش به نام امروزی آن یعنی قلعه رودخان تغییر یافت. که در زبان تالشی و با گویش محلی به آن قلعه روخون می گویند. اما در تاریخ آن دیده شده که با نام های دیگری مانند قلعه ی هزار پله ، سکسار، سگسال و حسامی نیز آن را می شناختند.

فصول مناسب گردشگری در قلعه رودخان

قلعه رودخان طبیعت بسیار زیبایی دارد که بدون شک دیدن آن در هر فصلی خالی از لطف نخواهد بود. اما با توجه به مسیر آن و آب و هوای منطقه، بهترین فصول برای رفتن به این قلعه ی تاریخی و جاذبه ی توریستی فصول بهار و تابستان می باشد.

زیرا در این فصول از زیبایی های طبیعت اطراف بیشتر لذت خواهید برد. نوری که از لا به لای درختان مملوی اطراف این قلعه در مسیر بالا رفتن از آن تابیده می شود مسیر را برایتان دلچسب تر خواهد کرد و تجربه ای به یاد ماندنی را برایتان رقم خواهد زد.